Szwecja stała się drugim krajem w Europie, który wprowadza do ruchu superdługie ciężarówki, wydłużone o dziewięć metrów w porównaniu do obecnie dozwolonych pojazdów. Od piątku, szwedzkie drogi otwarte są dla ciężarówek o długości do 34,5 metra, znacznie przewyższających standardowe 25,25 metra.
Według Sandry Nordahl z Szwedzkiej Administracji Transportu, głównym celem tego posunięcia jest zwiększenie wydajności transportu. Dłuższe ciężarówki pozwalają na przewożenie większej ilości towarów na pojedynczym pojeździe, co przekłada się na mniejszą liczbę ciężarówek na drogach oraz redukcję emisji szkodliwych substancji. Agencja szacuje, że emisje z ciężkich pojazdów ciężarowych mogą zostać obniżone o 4-6 procent. Nordahl podkreśla również korzyści finansowe tego rozwiązania, wskazując na potencjalne zmniejszenie kosztów transportu i wzrost konkurencyjności branży.
Związki zawodowe odpowiedzialne za transport wyraziły obawy dotyczące wprowadzenia superdługich ciężarówek na szwedzkie drogi, jak donosi Arbetet. Ich głównym zaniepokojeniem jest bezpieczeństwo – obawiają się, że dłuższe pojazdy mogą być trudniejsze do wycofania w razie wypadków, zwłaszcza tych z udziałem ognia, a także zwiększa się ryzyko wypadków podczas wyprzedzania.
Sandra Nordahl z Szwedzkiej Administracji Transportu uspokaja jednak, że nowe ciężarówki zostały opracowane z zachowaniem wysokich wymagań technicznych i powinny być równie bezpieczne jak obecnie używane pojazdy. Podkreśla ona, że wyzwania związane z cofaniem lub przemieszczaniem pojazdów w razie wypadku istnieją niezależnie od długości pojazdu.
Dłuższe ciężarówki są również wyraźnie oznakowane, co ułatwia innym użytkownikom drogi zaplanowanie manewrów wyprzedzania. Nordahl dodaje, że według badań nie zaobserwowano ogólnego wzrostu ryzyka w ruchu drogowym związanego z wprowadzeniem dłuższych o dziewięć metrów pojazdów. Wręcz przeciwnie, zmniejszenie liczby ciężarówek na drogach może prowadzić do zmniejszenia ryzyka wypadków.
Tylko jeden inny kraj w Europie, Finlandia, zezwala obecnie na ciężarówki o długości 34,5 metra. Jednak od piątku łącznie 5900 kilometrów dróg państwowych i szereg gminnych dróg dojazdowych będzie otwartych dla nowych pojazdów. „To najbezpieczniejsza sieć dróg, jaką mamy, a także spójna”, powiedziała Sandra Nordahl, dodając, że w przyszłości planowane jest otwarcie większej liczby dróg dla długich ciężarówek. „Zidentyfikowaliśmy inne drogi, które byłyby możliwe, ale powiedzieliśmy, że najpierw je otworzymy, a potem je ocenimy”, dodała.
- Raport o lulturze lunchu w Szwecji: Młodsi doceniają dłuższe przerwy
- Deszcz Leonidów już w ten weekend! Nie przegap spektaklu spadających gwiazd
- Seria kradzieży fotoradarów w Szwecji: Milionowe koszty i niski wyrok
- Marże banków w górę po obniżce stóp procentowych – Finansinspektionen zachęca do negocjacji
- Wstrząsające wyniki ankiety: Postawy fińskich mężczyzn wobec przemocy wobec kobiet budzą kontrowersje