Międzynarodowe linie lotnicze SAS (Scandinavian Airlines System) „zasłynęły” reklamą, w której stwierdzono, że cała skandynawska kultura została „skopiowana”. Po premierze spotu reklamowego firma została oskarżona o „multikulturową propagandę”.
SAS zdążył już usunąć klip z serwisu YouTube. Reklama pojawiła się w sieci w poniedziałek. Szybko stała się viralem i została udostępniona przez dziesiątki tysięcy internautów. W spocie powiedziano, że nie ma czegoś takiego jak kultura skandynawska, a wszystko co uchodzi za szwedzkie (jak klopsiki mięsne) czy norweskie (spinacze biurowe), w istocie stworzono poza krajami nordyckimi.
„Nie jesteśmy lepsi od naszych przodków wikingów”, twierdzi czarnoskóry mężczyzna w reklamie. Ma on reprezentować współczesną Skandynawię. „Podczas podróży za granicę ‘zabieramy’ ze sobą z powrotem to co się nam podoba. Trochę to zmieniamy, dostosowujemy i voila – ma to uchodzić za część naszej kultury.”
„Skandynawię ‘przynieśli’ nam zwykli ludzie. To co najlepsze w krajach skandynawskich, znaleźliśmy daleko od domu.”
Klippet från @SAS där de visar sin djupa avsky för de nordiska länderna, våra folkgrupper och traditioner.
— Tommy Bengtsson (@TommyBen87) February 11, 2020
Vi finns! 🇸🇪🇳🇴🇩🇰🇫🇮🇮🇸 pic.twitter.com/5mY9YqXMlG
Klip stał się viralem w ekspresowym tempie. Zebrał przeważająco negatywne komentarze i tak wiele dislike’ów, że trzeba było usunąć go z sieci. Na Twitterze pojawiło się mnóstwo ostrych wypowiedzi, kierowanych do SAS. Jedna osoba napisała, że linie lotnicze „oddają mocz prosto na twarz swoich klientów”. Inni byli pewni, że cała akcja była celową prowokacją.
„Nowa reklama Scandinavian Airlines podkreśla, że nic nie jest dziś skandynawskie i że wszystko pochodzi z importu. Postaci jak Thor i Odyn, sauna, fiordy, zespół Abba – wszystko zostaje wymazane. Czarnoskóry dżentelmen w spocie reklamowym stwierdza, że w niczym nie jesteśmy lepsi od naszych przodków wikingów” – wyśmiewał klip jeden z użytkowników Twittera.
Na facebookowej stronie SAS również roiło się od nieprzychylnych komentarzy. Niektórzy pisali, że nigdy więcej nie skorzystają z usług linii, inni przybrali dojrzalszą strategię: zapewniali Skandynawów, że warto być dumnym ze swego pochodzenia.
SAS uchodzi za jedną z dziesięciu najlepszych europejskich linii lotniczych. Z usług firmy korzystają Szwedzi, Duńczycy, Norwegowie. Siedziba Scandinavian Airlines System znajduje się w Solna. Szacuje się, że rocznie z lotów SAS korzystają dziesiątki milionów pasażerów. Firmę założono w 1946 roku.