W 2024 r. zarejestrowano łącznie 2 184 kradzieży części samochodowych, co stanowi gwałtowny spadek o 63% w porównaniu z 2023 r., kiedy to odnotowano 5 972 kradzieży. Według raportu Larmtjänst, największa zmiana nastąpiła w przypadku kradzieży katalizatorów, które spadły aż o 91 procent.
Jednym z wyjaśnień tego gwałtownego spadku jest spadek cen metali szlachetnych, takich jak rod i pallad, które znajdują się w katalizatorach. Ponadto liczba samochodów z najbardziej podatnymi modelami zmniejszyła się ze względu na wiek i złomowanie.
Więcej kradzieży reflektorów i systemów nawigacji
Równolegle do spadku liczby kradzieży katalizatorów, wzrosła liczba kradzieży reflektorów i systemów nawigacji. Dokładne powody tego trendu są niejasne, a żaden ze skradzionych towarów nie został odzyskany.
Oto zestawienie kradzieży poszczególnych części samochodowych:
Część samochodowa | Liczba kradzieży w 2024 r. | Zmiana w porównaniu do 2023 r. |
---|---|---|
Reflektory | 675 | +39% |
Urządzenia nawigacyjne | 476 | +15% |
Poduszki powietrzne | 749 | -4% |
Katalizatory | 392 | -91% |
Najbardziej wrażliwe regiony miejskie
Sztokholm i region południowy to najbardziej podatne na kradzieże regiony, w których łącznie odnotowano prawie 70% zgłoszonych kradzieży. Region południowy odnotował szczególnie wysoki odsetek kradzieży reflektorów, podczas gdy region sztokholmski został najbardziej poszkodowany przez kradzieże urządzeń nawigacyjnych i poduszek powietrznych.
Najbardziej podatne na kradzieże marki samochodów
BMW jest najbardziej podatną na kradzieże marką samochodów, odpowiadając za 33% wszystkich kradzieży części samochodowych w 2024 r. Volvo również zostało szczególnie mocno obciążone, zwłaszcza w pierwszych miesiącach roku, odpowiadając za 26% kradzieży. Toyota jest marką najbardziej zagrożoną kradzieżą katalizatorów.
Dziesięć najbardziej podatnych na kradzieże marek samochodów:
- BMW
- Volvo
- Toyota
- Samochody marki Mercedes
- Volkswagen
- Lexus
- Porsche
- Renault
- Audi
- Mitsubishi
Koszty szkód maleją
Całkowity koszt kradzieży samochodów w 2024 r. szacuje się na 160 mln koron szwedzkich, co stanowi spadek o 34 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.