Inflacja żywności i niestabilna sytuacja ekonomiczna przyczyniają się do gwałtownego spadku zaufania klientów.
W ostatnich miesiącach mieszkańcy Szwecji byli świadkami gwałtownego spadku zaufania do rodzimych supermarketów, jak wynika z najnowszych badań przeprowadzonych przez firmę Infostat. Po długim okresie wysokich cen żywności, które znacząco wpłynęły na siłę nabywczą gospodarstw domowych, branża spożywcza doświadcza poważnych strat w oczach konsumentów.
Badanie przeprowadzone przez Infostat pokazuje, że sklepy spożywcze są „tegorocznymi wielkimi przegranymi” w zakresie zaufania. W porównaniu do poprzedniego roku, branża ta straciła 12 punktów procentowych w zaufaniu konsumentów. „Coroczne badanie zaufania w branży osiągnęło swój cel, ukazując znaczący spadek zaufania do sieci spożywczych,” komentuje przedstawiciel Infostat.
Wzrost cen żywności, który był jednym z głównych problemów w ostatnim czasie, w połączeniu z doniesieniami medialnymi o zachowaniach niektórych sprzedawców detalicznych, przyczynił się do spadku zaufania. Zdaniem ekspertów, gospodarstwa domowe z niższymi dochodami odczuwają tę zmianę najbardziej intensywnie, co widoczne jest w obniżonym poziomie zaufania do branży.
Kolejnym sygnałem alarmowym jest wzrost liczby gospodarstw domowych zaciągających kredyty konsumenckie. Dane z szwedzkiego urzędu statystycznego wskazują, że w marcu tempo wzrostu kredytów konsumpcyjnych wyniosło 4,1%, co jest najwyższym zmierzonym tempem wzrostu od września 2022 roku. „To wskazuje na ciągłe trudności finansowe, z którymi zmaga się wiele gospodarstw domowych,” mówi Irina Wiman, ekonomistka z Statistics Sweden.
Jednak jest nadzieja dla szwedzkich konsumentów. Gubernator Erik Thedéen wskazuje, że spodziewana jest obniżka stóp procentowych, co może przynieść ulgę w kosztach kredytów i zwiększyć siłę nabywczą gospodarstw domowych. „Inflacja idzie we właściwym kierunku, a ostatnie dane są znacznie niższe niż nasze prognozy,” dodaje Thedéen.
Spadek zaufania do sklepów spożywczych w Szwecji jest znaczącym wyzwaniem dla branży, która musi teraz zastanowić się nad sposobami odbudowy wiary konsumentów. Potrzebne będą innowacje oraz strategie cenowe, które będą w stanie odpowiedzieć na zmieniające się oczekiwania i trudności finansowe Szwedów.
- Duże zmiany w systemie bankowym Szwecji: Nowe środki ochronne dla klientów
- Nowe regulacje dla szwedzkiej policji: Ograniczenia i możliwości używania prowokacji
- Szwecja testuje duński model komisji ds. przestępczości nieletnich
- Szwedzka Gmina proponuje „szokową podwyżkę” wynagrodzenia
- Tragedia rodzinna w Göteborgu: Brat podejrzany o zabójstwo siostry