Planowany terminal autobusowy w Slussen, jednym z kluczowych węzłów transportowych Sztokholmu, okazuje się być projektem znacznie bardziej kosztownym i problematycznym, niż początkowo zakładano. Koszty budowy wzrosły o kolejne 657 milionów koron szwedzkich, co oznacza, że całkowity budżet inwestycji może przekroczyć 6,4 miliarda koron. Dodatkowo, harmonogram projektu może ponownie ulec zmianie.
Historia opóźnień i wzrostu kosztów
Terminal autobusowy w Slussen, planowany jako nowoczesna infrastruktura wbudowana w Katarinaberget, miał pierwotnie zostać ukończony w 2023 roku. Jednak prace nad projektem napotkały liczne problemy, co doprowadziło do wielokrotnego przesuwania terminów i zwielokrotnienia kosztów.
Pierwotnie zakładany budżet wynosił 1,4 miliarda SEK, jednak do lutego tego roku koszty wzrosły do ponad 5,8 miliarda SEK. Teraz planowane jest dalsze podniesienie ram inwestycyjnych o 657 milionów SEK. Według SL (Stockholms Länstrafik), powodem dodatkowych kosztów są m.in. problemy z przedostawaniem się wody oraz skomplikowane warunki budowlane.
Znaczenie projektu dla regionu
Terminal w Katarinaberget jest kluczowym elementem szerszego projektu przebudowy Slussen, mającego na celu poprawę funkcjonowania transportu publicznego w regionie. Po ukończeniu terminal ma obsługiwać pasażerów z Nacka i Värmdö oraz umożliwić przedłużenie Saltsjöbanan do Slussen.
Tymczasem, z powodu opóźnień, podróżni korzystają z pływającego terminalu, co oznacza dłuższe dojście do stacji Slussen. Jak podkreśla Andreas Strömberg, rzecznik prasowy SL, projekt zaszedł już tak daleko, że jego anulowanie nie wchodzi w grę.
- „Terminal musi zostać ukończony, aby cały projekt Slussen mógł zostać zakończony. Jest to niezbędne dla sprawnego funkcjonowania transportu publicznego w regionie” – pisze Strömberg.
Skomplikowane warunki budowlane
Jednym z głównych wyzwań są problemy z wodą przedostającą się do terenu budowy. Mimo tych trudności miasto Sztokholm i Region Sztokholm współpracują nad dopracowaniem harmonogramu i rozwiązaniem problemów technicznych.
- „Nie możemy podać dokładnej daty otwarcia terminalu, ponieważ zależy ona od ukończenia prac przez miasto. Planujemy wspólnie doprowadzić projekt do końca tak szybko, jak to możliwe” – informuje Strömberg.
Potrzeba dodatkowych zasobów
W celu kontynuacji prac nad terminalem konieczne jest zwiększenie ram inwestycyjnych. Zgodnie z komunikatem SL, środki te będą pochodziły z istniejących zasobów i nie wpłyną na wzrost podatków. Zarząd Transportu przewiduje skrócenie harmonogramu testów terminalu po jego przekazaniu do eksploatacji, co ma zminimalizować dalsze opóźnienia.
Perspektywy na przyszłość
Obecnie celem jest otwarcie terminalu jesienią 2025 roku, choć istnieje ryzyko dalszych opóźnień. SL planuje dostosować swoje działania, aby zminimalizować wpływ opóźnień na pasażerów.
Projekt terminalu autobusowego w Slussen pozostaje jednym z najważniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych w regionie, a jego ukończenie będzie miało kluczowe znaczenie dla poprawy transportu publicznego w Sztokholmie i okolicach.