W obliczu rosnącej inflacji i słabnącej wartości korony, Szwecja może stracić tysiące zagranicznych pracowników budowlanych, co grozi paraliżem ambitnych celów mieszkaniowych kraju. Branża budowlana bije na alarm, gdyż specjaliści z zagranicy zaczynają szukać lepiej płatnych ofert pracy poza granicami Szwecji.
[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”3″ ihc_mb_template=”1″]
Szwecja stoi w obliczu realnego ryzyka odpływu zagranicznych pracowników budowlanych, co zagraża jej ambitnym planom mieszkaniowym. Mia Adelöf, szefowa organizacji Byggföretagen w Jönköping, ostrzega, że słabnąca wartość szwedzkiej korony sprawia, że praca na budowach w Szwecji staje się mniej atrakcyjna w porównaniu z innymi krajami europejskimi, takimi jak Belgia czy Austria. Ten trend może być szczególnie szkodliwy dla branży budowlanej, która zależy od zagranicznej siły roboczej – stanowiącej znaczącą część z 360 000 pracowników sektora.
Szwedzka Krajowa Rada Mieszkalnictwa, Budownictwa i Planowania (Boverket) szacuje, że do 2030 roku potrzebna będzie budowa 67 300 nowych domów rocznie. „Nie osiągniemy tego bez zagranicznych rąk do pracy,” komentuje Adelöf, wskazując na zależność Szwecji od specjalistów z poza granic kraju. Szefowa Byggföretagen podkreśla, że z powodu deprecjacji korony, Szwecja traci na atrakcyjności jako miejsce pracy dla zagranicznych specjalistów.
Anders Svensson, dyrektor generalny firmy budowlanej Gärdahov, potwierdza problem, zauważając, że w wielu zawodach Szwecja już nie jest samowystarczalna. Wskazuje to na głębszą kwestię dotyczącą struktury szwedzkiego rynku pracy i konieczność poszukiwania rozwiązań, które zatrzymają potrzebnych specjalistów w kraju.
Najwięcej zagranicznych pracowników budowlanych pochodzi z krajów takich jak Polska, Litwa, Niemcy, Łotwa, Słowacja oraz coraz częściej z Indii. Odpływ tych pracowników może mieć długoterminowe konsekwencje dla szwedzkiego sektora budowlanego oraz ogólnych celów mieszkaniowych kraju.
[/ihc-hide-content]
- Nowe przepisy UE mogą utrudnić walkę z praniem pieniędzy – ostrzeżenie szwedzkiego Urzędu ds. Konkurencji
- Szwedzki rząd bada: czy prywatne firmy mogą budować drogi i koleje szybciej i taniej niż Trafikverket?
- Szybki internet Starlink w samolotach Air France i SAS. Rewolucja na pokładzie już w 2025 roku
- Göteborg rozważa budowę metra. Po wypadku tramwaju wraca dyskusja o nowym systemie transportu
- Nowa karta rekreacyjna dla dzieci w Szwecji. Nawet 2000 koron rocznie bez paragonów i formalności