Rząd w Szwecji zatwierdził nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek miesięcznego raportowania nieobecności pracowników. Celem tej zmiany jest powstrzymanie oszustw związanych z zasiłkami.
Nowe wymogi dla pracodawców
Od teraz menedżerowie będą zobowiązani do przekazywania Szwedzkiej Agencji Podatkowej informacji o pracownikach, którzy byli nieobecni z powodu urlopu rodzicielskiego lub opieki nad dzieckiem (vab). Dane te będą następnie przesyłane do Szwedzkiej Agencji Ubezpieczeń Społecznych, co ma ułatwić wykrywanie oszustw.
„Musimy powstrzymać oszustwa związane z zasiłkami w naszym systemie opieki społecznej”, powiedziała minister finansów Elisabeth Svantesson (M) w wywiadzie dla szwedzkiego radia Ekot.
Rosnący problem oszustw
Praca podczas pobierania zasiłku jest nielegalna, jednak liczba oszustw w tej kwestii znacząco wzrosła w ostatnich latach. W ubiegłym roku odnotowano rekordową kwotę 2,2 miliarda koron szwedzkich wypłaconych nieprawidłowo. Najczęstsze oszustwa dotyczą zasiłku rodzicielskiego, tymczasowego zasiłku rodzicielskiego, zasiłku mieszkaniowego oraz zasiłku chorobowego.
„Powodem tego jest fakt, że świadczenia te są największe i korzysta z nich wiele osób. Ale czasami zdarzają się niezamierzone błędy, w którym to przypadku zamiast tego wystawiamy nakaz odzyskania środków”, wyjaśnia Oscar Oscarsson, kierownik obszaru w Försäkringskassan, dla SVT.
Ułatwienie kontroli
Nowe przepisy mają na celu uproszczenie procesu kontroli. Informacje o nieobecnościach pracowników będą teraz zawarte w deklaracji pracodawcy składanej co miesiąc do Szwedzkiej Agencji Podatkowej.
„Ułatwi to Szwedzkiej Agencji Ubezpieczeń Społecznych przeprowadzanie kontroli i uzyskiwanie informacji o tym, czy pracownik był w pracy. Obecnie w każdym indywidualnym przypadku trzeba kontaktować się z pracodawcą. Teraz łatwo będzie wyłapać oszustów” – mówi Elisabeth Svantesson.
Skuteczność kontroli
W ubiegłym roku Szwedzka Agencja Ubezpieczeń Społecznych przeprowadziła 23 000 kontroli w całej Szwecji. Ponad 25 procent tych dochodzeń prowadziło do zgłoszeń na policję.
„Zgłaszamy na policję przypadki, w których uważamy, że ubezpieczony podał nieprawidłowe informacje z zamiarem popełnienia przestępstwa”, dodaje Oscar Oscarsson.
Wprowadzenie nowych zasad raportowania nieobecności pracowników to kolejny krok w walce z oszustwami związanymi z zasiłkami, mający na celu ochronę środków publicznych i zapewnienie uczciwości w systemie opieki społecznej.
- Jak podróżować taniej w momencie słabej korony szwedzkiej?
- 70-latek ukarany dopłatą podatkową za nieprawidłowe informacje
- Szwedzka Agencja Podatkowa odmawia odliczenia kosztów weterynaryjnych labradora
- Fałszywe adresy w Szwecji: problem rosnący wraz z kryzysem mieszkaniowym
- Kobieta zarobiła 570 000 SEK na OnlyFans – teraz musi zapłacić podatek