czwartek, 19 maja, 2022
  • Login
Skandynawiainfo
  • Wiadomości
    • Szwecja
      • Koronawirus w Szwecji
      • Sztokholm
      • Göteborg
      • Malmö
      • Przestępczość
      • Turystyka
      • Poradnik w Szwecji
      • Coś o Szwecji
      • Zwrot podatku w Szwecji
      • Emerytura w Szwecji
    • Dania
      • Koronawirus w Danii
    • Norwegia
    • Finlandia
  • Rozmaitości
  • Pasaż finansowy
  • Bilety Lotnicze
  • Pasaż finansowy
  • O nas
  • Kontakt
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Wiadomości
    • Szwecja
      • Koronawirus w Szwecji
      • Sztokholm
      • Göteborg
      • Malmö
      • Przestępczość
      • Turystyka
      • Poradnik w Szwecji
      • Coś o Szwecji
      • Zwrot podatku w Szwecji
      • Emerytura w Szwecji
    • Dania
      • Koronawirus w Danii
    • Norwegia
    • Finlandia
  • Rozmaitości
  • Pasaż finansowy
  • Bilety Lotnicze
  • Pasaż finansowy
  • O nas
  • Kontakt
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
Skandynawiainfo
Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
- REKLAMA -
Strona Główna Wiadomości

Norwegian może zniknąć z rynku

2020/10/26
w Wiadomości, Norwegia, Szwecja
0 0
A A
UdostępnijUdostępnij
- REKLAMA -

Linie SAS i Norwegian od zawsze rywalizowały o klientów skandynawskich oraz europejskich. Niewiele zmieniło się w dobie pandemii koronawirusa. Kiedy jeden z przewoźników zgłosił się o pomoc rządową, o dofinansowanie poprosił też dyrektor drugiego przedsiębiorstwa.

Koronakryzys mocno uderzył w branżę podróżniczą. Począwszy od marca wiele lotów trzeba było odwołać, a eksperci są zdania, że z powodu SARS-CoV-2 trzeba będzie „przemodelować” cały rynek lotniczy.

W Norwegii o dofinansowanie ubiegały się dwa przedsiębiorstwa: Norwegian oraz Widerøe, który oferuje loty krótkodystansowe. Dyrektorzy tych firm proszą o środki umożliwiające pokrycie utraconych przychodów w 2020 oraz kolejnym roku. Uważają ponadto, że gwarancje kredytowe to za mało, by uratować firmy przed upadkiem.

„Przy tym, jak beznadziejny okazał się dla nas sezon letni, nie mamy wystarczających środków finansowych, by przetrwać zimę. Potrzebujemy wszelkiej pomocy, jaką tylko możemy uzyskać”, apeluje Jacob Schram, dyrektor generalny Norwegian, będący też twórcą stacji benzynowych Circle K. Ostatnia rozmowa ze Schramem ukazała się na łamach „Dagens Næringsliv”.

Norwegian może w latach 2020–2021 odnieść straty finansowe w wysokości 27 mld koron norweskich. Odpowiada to ponad 11,2 mln polskich złotych.

- REKLAMA -

Cięcia budżetowe i działania oszczędnościowe pomogą zminimalizować tę kwotę, ale szacuje się, że firma nadal będzie potrzebowała 13,5 mld NOK (~5,6 mld PLN), by wyjść na prostą.

Formą pomocy rządowej mogą być: zwolnienia podatkowe, dodatkowe gwarancje kredytowe, a nawet przelewy pieniężne. Iselin Nybø, minister handlu i członkini partii Venstre, długo pozostawała niezdecydowana co do formy dofinansowania. Nie była też pewna, czy rząd, a właściwie państwo powinno zostać akcjonariuszem Norwegian.

„Nie chcę budować w norweskich przedsiębiorstwach wielkich oczekiwań”, mówiła lakonicznie jeszcze niedawno.

Dyrektor SAS miał nadzieję, że Norwegia zjednoczy siły ze Szwecją i Danią, tak by wszystkie państwa zostały udziałowcami w jednej firmie. To się jednak nie ziściło. W międzyczasie eksperci ds. rynkowych zdążyli przewidzieć, że skandynawska branża lotnicza poddana zostanie wkrótce „gruntowemu przeglądowi”.

Po latach rywalizacji Norwegian i SAS znalazły się w tym samym, martwym punkcie. Blokady na podróże zostały wycofane, a mimo to pasażerowie nie decydują się na loty: kursuje zaledwie kilka samolotów i nie zawsze są one w pełni zapełnione.

W całym sierpniu na usługi Norwegian zdecydowało się jedynie 313 tys. osób. To o jedną dziesiątą mniej klientów niż rok temu, o analogicznej porze. Na podróż ze SAS zdecydowało się ok. 700 tys. osób, co również okazało się dużą stratą dla przewoźnika. Pasażerowie decydują się obecnie na loty krótkodystansowe, co negatywnie przekłada się na zarobki SAS i Norwegian.

Według wszelkich eksperckich prognoz podróżowanie samolotami wróci do normy dopiero około roku 2022. Na rynku skandynawskim koronakryzys może ponieść za sobą poważne zmiany sektora lotniczego. Norwegian to przedsiębiorstwo niskokosztowe. Silniejszą pozycję w branży ma SAS i wierzy się, że firma wyprze dawnego konkurenta z rynku.

Kilka miesięcy temu Norwegian był na granicy bankructwa – uratował go rząd oraz niezależni pożyczkodawcy. Ogromny plan ekspansji międzykontynentalnej Norwegian w zeszłym roku zakończył się pozostawieniem linii lotniczej z wadliwymi Boeingami oraz potężnymi długami.

„Przed liniami Norwegian kilka naprawdę ciężkich miesięcy. Właściwie nie istnieje inny lokalny przewoźnik, który mógłby odkupić tę firmę. Jedyny wyjątek stanowi Ryanair, ale taki scenariusz wydaje się mało prawdopodobny”, powiedział Jacob Pedersen – analityk Sydbank – w rozmowie ze „Svenska Dagbladet”.

SAS zwolnił niedawno 5000 swoich pracowników i prawdopodobnie wprowadzi wkrótce obniżki płać na poziomie 15–25 proc.

Udostępiej:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
- REKLAMA -

Przeczytaj również

Czesi, Słowacy, Polacy – „adwokaci” Rady NATO-Rosja

Turcja blokuje rozmowy o członkostwie w NATO dla Szwecji i Finlandii

19 maja 2022

Wysłannicy NATO nie osiągnęli w środę konsensusu w sprawie rozpoczęcia rozmów o członkostwie z Finlandią i Szwecją, jak poinformowali dyplomaci,...

Malmö: mieszkania dla setek bezdomnych nie zostaną zbudowane.

Sztokholm odzyskuje rekordowa liczbę mieszkań

18 maja 2022

Przedsiębiorstwa mieszkaniowe przeznaczają teraz więcej środków na badanie ewentualnych czarnych kontraktów, pracują między innymi nad systemami raportowania i pomiarami wody....

Jak głosować w szwedzkich wyborach w 2018 roku

Szwedzcy posłowie domagają się wprowadzenia ustawy przeciwko broni jądrowej

18 maja 2022

Partia Zielonych żąda, aby Riksdag natychmiast przyjął nową ustawę zakazującą stosowania broni jądrowej w Szwecji, zarówno w czasie pokoju, jak...

Czesi, Słowacy, Polacy – „adwokaci” Rady NATO-Rosja

Szwecja i Finlandia złożą w środę wnioski o przyjęcie do NATO

17 maja 2022

Finlandia i Szwecja wspólnie złożą swoje wnioski o członkostwo w NATO w środę w siedzibie sojuszu wojskowego w Brukseli, potwierdziła...

Król przypomniał premierowi kogo on reprezentuje

Szwedzki Król o przystąpieniu do NATO: “Historyczny wybór”

17 maja 2022

We wtorek rano król Karol XVI Gustaf odbył konferencję prasową z prezydentem Finlandii Saulim Niinistö. "Zamiarem Szwecji jest przystąpienie do...

Przywódca Turcji sprzeciwia się przyjęciu do NATO Finlandii i Szwecji

Erdogan: Nie zgodzi się na członkostwo Szwecji w NATO

17 maja 2022

Na tym etapie Turcja nie zgodzi się na członkostwo Szwecji i Finlandii w NATO. Tak twierdzi turecki prezydent Tayyip Erdogan,...

Następny artykuł
Szwedka dźgnięta przez mężczyznę, który „nienawidzi białych kobiet”

Pobił bezbronną kobietę dla zabawy. Teraz poszukuje go całe Malmö

Przeczytaj również

Ambasada USA ostrzeżega aby unikać “zatłoczonych miejsc” w Sztokholmie

Co myślą Szwedzi o rzeczach, które otrzymują dzięki płaconym przez nich podatkom?

emu

“Bardzo mnie wk…”. burmistrz porównuje noszenie burki do niewolnictwa.

emu

Bądź z nami

  • Wiadomości
  • Rozmaitości
  • Pasaż finansowy
  • Bilety Lotnicze
  • Pasaż finansowy
  • O nas
  • Kontakt

© 2021 Skandynawiainfo - Wiadomości z Szwecji

Brak wyników
Wyświetl wszystkie wyniki
  • Wiadomości
    • Szwecja
      • Koronawirus w Szwecji
      • Sztokholm
      • Göteborg
      • Malmö
      • Przestępczość
      • Turystyka
      • Poradnik w Szwecji
      • Coś o Szwecji
      • Zwrot podatku w Szwecji
      • Emerytura w Szwecji
    • Dania
      • Koronawirus w Danii
    • Norwegia
    • Finlandia
  • Rozmaitości
  • Pasaż finansowy
  • Bilety Lotnicze
  • Pasaż finansowy
  • O nas
  • Kontakt

© 2021 Skandynawiainfo - Wiadomości z Szwecji

Witaj!

Zaloguj się do konta

Zapomniałeś hasła?

Odzyskaj swoje hasło

Podaj swoją nazwę użytkownika lub adres e-mail, aby zresetować hasło.

Zaloguj się