Jakość nauczania szwedzkiego dla imigrantów (SFI) jest bardzo niska. W przeglądzie Szwedzkiego Inspektoratu Szkolnego tylko kilka programów SFI zostało ocenionych jako dobrej jakości.
Uczniowie SFI to niejednorodna grupa o bardzo zróżnicowanym pochodzeniu, ale nauczanie rzadko jest zindywidualizowane, co grozi utratą motywacji przez części uczniów.
Według Szwedzkiego Inspektoratu Szkolnego, wielu uczniów chciałoby również bardziej realistycznego nauczania, które dałoby im dobre podstawy do kontaktów, na przykład ze szkołą, dziećmi uczących się osób i władzami. “W jednej z placówek uczniowie stwierdzili, że po stosunkowo długim okresie nauki nadal nie potrafią komunikować się na przykład z personelem w supermarkecie” – napisano w raporcie.
Inspektorat zwraca również uwagę na wyraźne różnice w jakości nauczania. Spośród 30 zbadanych placówek, tylko sześć oceniono jako dobrej jakości. Pozostałe 24 mają niedociągnięcia, z których trzy uznano za poważne. Według Szwedzkiego Inspektoratu Szkolnego jest to poważna sprawa. Nie jest to też pierwszy raz, kiedy SFI jest krytykowane.
“Oczywiste jest, że SFI potrzebuje lepszych warunków”, pisze urząd, wskazując między innymi, że odsetek nauczycieli z kwalifikacjami do nauczania w SFI jest niski: 55 procent.