Konfederacja Przemysłu Fińskiego (Elinkeinoelämän keskusliitto – EK) proponuje gigantyczne projekty infrastrukturalne mające na celu poprawę połączeń drogowych i kolejowych Finlandii z resztą Europy. Wśród propozycji znajduje się m.in. stałe połączenie mostowe lub tunelowe przez Morze Bałtyckie – informuje Euronews.
Trzy proponowane warianty połączeń:
EK rekomenduje fińskiemu rządowi przeprowadzenie analizy wykonalności trzech opcji stałych połączeń, które miałyby połączyć Finlandię z Europą przez Morze Bałtyckie:
- Helsinki – Sztokholm (przez Turku i Wyspy Alandzkie): Tunel lub most.
- Vaasa (Finlandia) – Umeå (Szwecja): Tunel lub most przez Zatokę Botnicką.
- Helsinki – Tallinn (Estonia): Podwodny tunel przez Zatokę Fińską.
Uzasadnienie: Bezpieczeństwo, logistyka i plany UE
Propozycje EK są motywowane kilkoma czynnikami:
- Rosnące napięcia geopolityczne: Nowe połączenia wzmocniłyby powiązania Finlandii z sojusznikami w regionie.
- Poprawa logistyki: Stworzenie alternatywnych szlaków transportowych w przypadku eskalacji konfliktu na Morzu Bałtyckim. „Zabezpieczając transport morski na Morzu Bałtyckim, Finlandia musi stworzyć nowe szlaki logistyczne i zabezpieczyć połączenia z Europą,” mówi Tiina Haapasalo, główny doradca ds. polityki w zakresie transportu i infrastruktury w EK. „Jeśli dojdzie do eskalacji na Morzu Bałtyckim, potrzebujemy alternatywnych tras.”
- Spójność z planami UE: Propozycje wpisują się w plany Unii Europejskiej dotyczące połączenia kontynentu. Strategia UE dla regionu Morza Bałtyckiego ma trzy główne cele: ochronę środowiska morskiego, połączenie regionu (transport, energia) oraz zwiększenie dobrobytu. Rząd fiński podkreśla, że systemy transportowe i rynki energii rozwijały się dotychczas niezależnie i nie są wystarczająco połączone, aby w pełni wykorzystać potencjał regionu. „Potrzebna jest lepsza współpraca, aby usprawnić system transportowy regionu i zabezpieczyć dostawy energii.”