Na początku tego roku Finlandia ogłosiła ambitny plan budowy mostu łączącego Szwecję i Finlandię. Projekt znany jako „Most Kvarken” ma połączyć miasta Vaasa w Finlandii i Umeå w Szwecji. W lutym fiński rząd zainicjował pierwsze kroki w tym kierunku, a teraz rozmowy nabierają tempa.
Studium wykonalności już w toku
Fińska Agencja Infrastruktury Transportowej przeznaczyła już znaczące środki na wstępne badania projektu. Jak informował Tapio Ojanen, zastępca dyrektora tej agencji, „przeznaczyliśmy 200 000 euro z naszego programu planowania na studium wykonalności. Będzie się ono składać z kilku różnych części i będziemy korzystać z usług konsultantów”. Studium ma ocenić, czy projekt jest możliwy do realizacji, a także określić szczegóły techniczne budowy mostu.
Rozmowy na najwyższym szczeblu
W ostatnich miesiącach fiński rząd przeprowadził rozmowy ze szwedzkimi ministrami, w tym z premierem Szwecji Ulfem Kristerssonem. Jak donosi Svenska Dagbladet, rozmowy te były konstruktywne, a fińscy politycy odnotowali pozytywną reakcję szwedzkiej strony na propozycję mostu Kvarken.
Fiński minister ds. Europy i ładu korporacyjnego, Joakim Strand, wydaje się przekonany, że udało mu się zdobyć poparcie szwedzkich władz. W wywiadzie powiedział: „Wszyscy byli pozytywnie zainteresowani”. Co więcej, minister wskazał również potencjalny termin zakończenia budowy mostu. „Jeśli będziemy nad tym pracować z odpowiednim zapałem, most może zostać ukończony w 2040 roku” – dodał Strand.
Wielka inwestycja na miarę XXI wieku
Most Kvarken ma być jednym z największych projektów infrastrukturalnych w historii regionu nordyckiego. Planowana długość mostu wynosi około ośmiu kilometrów, co oznacza, że będzie on pięciokrotnie dłuższy niż most Öresund, łączący Szwecję z Danią. Koszt budowy mostu szacowany jest na około 50 miliardów koron szwedzkich. Dla porównania, most Öresund, który został otwarty w 2000 roku, kosztował 37,8 miliarda koron szwedzkich.
Pomimo optymizmu fińskich polityków, premier Szwecji, Ulf Kristersson, ostrożnie podchodzi do tempa realizacji projektu. W wywiadzie dla fińskiego Yle premier powiedział: „To nie jest coś, co robi się w pośpiechu. Ale generalnie jestem zwolennikiem dużych projektów infrastrukturalnych zorientowanych na przyszłość”. Kristersson podkreślił także, że most Kvarken jest jednym z wielu projektów, które mogą wpłynąć na poprawę komunikacji w regionie, zwłaszcza w kontekście wzmacniania więzi między państwami członkowskimi NATO.
Most a przyszłość regionu
Budowa mostu Kvarken ma nie tylko ułatwić podróże między Szwecją a Finlandią, ale także znacząco wpłynąć na gospodarki obu krajów. Infrastruktura taka mogłaby pobudzić handel i turystykę, a także wzmocnić strategiczne połączenia między krajami nordyckimi. W kontekście członkostwa obu państw w NATO, most może również odegrać kluczową rolę w zapewnieniu lepszej komunikacji i logistyki w północnej Europie.
Kiedy możemy spodziewać się pierwszych prac?
Mimo że rozmowy między Finlandią a Szwecją są na zaawansowanym etapie, proces planowania i budowy mostu Kvarken zajmie jeszcze wiele lat. Obecnie trwa faza badań i konsultacji, a pierwsze prace budowlane mogą rozpocząć się dopiero za kilka lat. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, most Kvarken ma szansę być ukończony do 2040 roku.
- Historyczna decyzja – Szwecja ma odstraszać Rosję jako członek NATO
- Dominacja Circle K na szwedzkim rynku paliw – problematyczna sytuacja
- Niespodziewane wieści o słodyczach w Szwecji – nagła zmiana trendu
- Słaba korona szwedzka zmienia kierunki podróży: Wzrost popularności Europy Wschodniej
- Donald Trump chwali szwedzki system szkolnictwa