Fińskie firmy chcą rozpocząć proces budowy 170-kilometrowego połączenia ze Szwecją.
W ubiegłym roku Finlandia podjęła pierwsze kroki w celu budowy tak zwanego „mostu Kvarken” między Vaasa i Umeå – mostu planowanego jako pięciokrotnie większy niż most Öresund.
Teraz proponowany jest kolejny most. Tym razem plany dotyczą stałego połączenia między Turku a Sztokholmem.
- „To niewyobrażalnie duży projekt, który w zasadzie nie został w ogóle przeanalizowany. Dlatego proponujemy przeprowadzenie badania w ramach strategii” – powiedział dla Svenska Yle Jyri Häkämies, dyrektor generalny Konfederacji Przemysłu Fińskiego.
Realistyczna propozycja
Propozycja pojawia się po tym, jak handel z Rosją załamał się w wyniku wojny w Ukrainie. Handel z Zachodem jest również uważany za zagrożony.
Most z Turku do Sztokholmu jest zatem całkowicie realistyczny, powiedział Jyri Häkämies. – Most między Szwecją a Danią był również radykalną propozycją na początku, ale teraz widać tylko pozytywne efekty.
Mógłby zastąpić promy
Planowanie jest obecnie na bardzo wczesnym etapie i kwestia ta wymaga szczegółowej analizy. Przykładowo, nie oszacowano jeszcze, ile ten ogromny projekt będzie kosztował ani kto za niego zapłaci.
Raport Destia, największej fińskiej firmy infrastrukturalnej, podkreśla, że rząd powinien jak najszybciej rozpocząć badania w tej sprawie. Stwierdzono w nim również, że połączenie mogłoby być kombinacją tuneli i mostów kolejowych, co oznacza, że pociąg mógłby zastąpić prom. Propozycja włączenia autostrady do połączenia pozostaje otwarta.
Most Kvarken może zostać ukończony w 2040 roku
Trwają już badania nad 80-kilometrowym tunelem kolejowym między Helsinkami a Tallinem.
Fiński rząd ogłosił już, że bada możliwość budowy mostu Kvarken. Według Joakima Stranda, fińskiego ministra ds. europejskich i kontroli własności, mógłby on zostać ukończony w 2040 roku.
Szwedzki premier Ulf Kristersson nie potwierdził ani nie zaprzeczył szwedzkiemu zielonemu światłu dla mostu między Vaasa i Umeå, ale powiedział, że generalnie jest zwolennikiem „dużych, przyszłościowych projektów infrastrukturalnych”. – Nie jest to coś, co robi się w mgnieniu oka. Ale jest to jedna z wielu rzeczy, które podkreśla członkostwo w NATO – powiedział Kristersson w zeszłym roku.