Decyzja o zamknięciu lotniska Bromma w Sztokholmie niesie ze sobą poważne konsekwencje dla infrastruktury lotniczej w Szwecji. Branża ostrzega, że po zamknięciu Brommy cztery inne regionalne lotniska mogą również zostać pozbawione połączeń lotniczych, co mogłoby jeszcze bardziej ograniczyć dostępność lotów w kraju.
Szwedzkie Regionalne Porty Lotnicze (SRF) biją na alarm
Organizacja SRF, reprezentująca 33 regionalne, pozarządowe porty lotnicze w Szwecji, wyraża zaniepokojenie przyszłością lotnisk regionalnych. SRF prognozuje, że przeniesienie operacji lotniczych z Brommy do głównego sztokholmskiego lotniska Arlanda może doprowadzić do likwidacji połączeń w takich miastach jak Växjö, Kristianstad, Halmstad oraz Kalmar, które stracą swoje regularne połączenia lotnicze. Dodatkowo znikną także loty sezonowe do Sälen, popularnej destynacji zimowej.
Jak podkreśla SRF, problem jest poważny, ponieważ zniknięcie lotnisk regionalnych oznacza utrudnienia nie tylko dla podróżnych, lecz także dla lokalnych firm i całych społeczności. „Dla wielu osób to nie tylko zamknięcie Brommy, ale brak bezpośrednich połączeń z regionami, co wpłynie na mobilność mieszkańców i rozwój gospodarczy,” komentuje SRF.
Lotniczy „wstyd klimatyczny” jako czynnik
Jednym z kluczowych powodów spadku popularności podróży lotniczych w Szwecji jest tzw. flygskam, czyli „wstyd klimatyczny” związany z podróżami lotniczymi, które są obarczane odpowiedzialnością za znaczące emisje CO₂. Peter Larsson, dyrektor generalny SRF, zauważa, że zjawisko to zyskało na sile po pandemii, a obawy o wpływ lotnictwa na środowisko przyczyniły się do mniejszego zainteresowania lataniem.
Larsson ostrzega, że jeżeli trend ten się utrzyma, nie tylko niektóre lotniska, ale cały rynek lotniczy w Szwecji może być zagrożony. „Jeśli nie podejmiemy kroków, możemy stanąć w obliczu upadku całego sektora lotniczego,” mówi Larsson.
Możliwe rozwiązanie: biopaliwa jako szansa na zrównoważony rozwój lotnictwa
Pomimo wyzwań, branża widzi nadzieję na przyszłość. SRF postuluje zwiększenie wykorzystania biopaliw w lotnictwie jako sposób na zrównoważony rozwój. „Biopaliwa to przyszłość – pozwalają latać, jednocześnie ograniczając emisje,” stwierdza Larsson. Według niego, zwiększenie liczby lotów z jednoczesnym wdrażaniem rozwiązań ekologicznych mogłoby przyczynić się do ocalenia szwedzkiej branży lotniczej, jednocześnie pomagając w realizacji krajowych celów klimatycznych.
- Lotnisko Bromma – nierentowność i ukrywane koszty
- Szwedzkie obywatelstwo – nowe, bardziej rygorystyczne zasady od 2026 roku
- Sektor nieruchomości w Szwecji w kryzysie: konieczna strukturalna zmiana
- NATO wzmacnia obronę Morza Bałtyckiego nową operacją „Baltic Sentry”
- Zwiększająca się otyłość w Szwecji: zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa narodowego