Miasto Sztokholm podjęło decyzję o rozwiązaniu umowy z państwową firmą Swedavia, dotyczącą zarządzania lotniskiem Bromma. Zamiast utrzymania lotniska, władze miasta planują rozwój zupełnie nowej dzielnicy o nazwie Bromma Parkstad. Jak ogłosiła burmistrz Sztokholmu, Karin Wanngård, to „historyczna decyzja”, która ma na celu przekształcenie terenu lotniska w nowoczesne osiedle mieszkaniowe.
Decyzja o zamknięciu lotniska Bromma
Obecna umowa między miastem Sztokholm a Swedavią, właścicielem lotniska Bromma, miała obowiązywać do końca 2038 roku. Jednak czerwona-zielona koalicja rządząca miastem, składająca się z Socjaldemokratów, Partii Lewicy oraz Partii Zielonych, podjęła decyzję o wcześniejszym rozwiązaniu kontraktu. Jak wynika z komunikatu prasowego, umowa została już anulowana, co oznacza, że miasto Sztokholm jest gotowe na realizację ambitnych planów przekształcenia lotniska w nową dzielnicę mieszkaniową.
Przekształcenie Brommy w Bromma Parkstad
Celem władz miasta jest stworzenie na terenie lotniska nowoczesnej dzielnicy Bromma Parkstad, która ma pomieścić około 22 500 nowych mieszkań, z czego 16 000 zostanie zbudowanych bezpośrednio na obszarze lotniska. Istotnym elementem planu jest zapewnienie, że połowa z tych mieszkań będzie przeznaczona na wynajem, co ma pomóc w rozwiązaniu problemu niedoboru dostępnych mieszkań w Sztokholmie.
- „To decydujący krok w kierunku rozwoju Bromma Parkstad. Dzięki anulowaniu umowy możemy przyspieszyć zamknięcie lotniska i rozpocząć planowanie nowej dzielnicy” – powiedziała Karin Wanngård.
Z kolei Clara Lindblom, burmistrz Brommy z ramienia Partii Lewicy, dodała, że im szybciej lotnisko zostanie zamknięte, tym szybciej ruszą prace nad budową nowego osiedla.
Odejście linii lotniczej Bra i przyszłość lotniska
Lotnisko Bromma, które od lat budziło kontrowersje, obecnie obsługuje głównie ruch lokalny. Kluczowym wydarzeniem, które przyspieszyło decyzję o zamknięciu lotniska, było ogłoszenie przez linię lotniczą Bra, że przenosi swoje operacje do Arlandy. Bra odpowiada za 90% ruchu lotniczego na Brommie, a jej odejście po nowym roku zostało uznane za „śmiertelny cios” dla funkcjonowania lotniska.
Warto zaznaczyć, że wcześniej zamknięcie Brommy było krytykowane przez opozycyjne partie Moderaterna i Liberalerna, które argumentowały, że lotnisko pełni ważną rolę w regionie. Jednak po decyzji Bra o zakończeniu operacji na Brommie, Liberalna Partia zmieniła swoje stanowisko, co otworzyło drogę do szybszego zamknięcia obiektu.
Co dalej z lotniskiem Bromma?
Rząd miejski zamierza rozpocząć dialog z Swedavią i władzami centralnymi w celu przyspieszenia zamknięcia lotniska Bromma. Zgodnie z planami, już po przełomie roku, kiedy linia lotnicza Bra przeniesie swoje operacje do Arlandy, lotnisko będzie w praktyce puste, co pozwoli na szybsze rozpoczęcie prac nad budową nowej dzielnicy.
- Nowe przepisy UE mogą utrudnić walkę z praniem pieniędzy – ostrzeżenie szwedzkiego Urzędu ds. Konkurencji
- Szwedzki rząd bada: czy prywatne firmy mogą budować drogi i koleje szybciej i taniej niż Trafikverket?
- Szybki internet Starlink w samolotach Air France i SAS. Rewolucja na pokładzie już w 2025 roku
- Göteborg rozważa budowę metra. Po wypadku tramwaju wraca dyskusja o nowym systemie transportu
- Nowa karta rekreacyjna dla dzieci w Szwecji. Nawet 2000 koron rocznie bez paragonów i formalności