Od 1 stycznia 2027 roku w Szwecji wchodzi w życie nowy model cenowy dla sieci elektrycznych. Zmiana ta, określana jako „opłata za wpływ”, może istotnie wpłynąć na koszty korzystania z energii elektrycznej, zwłaszcza dla właścicieli samochodów elektrycznych.
Nowy model cenowy: motywacja do zmiany nawyków
Zgodnie z nowymi zasadami, przedsiębiorstwa energetyczne będą obliczać opłaty na podstawie zużycia energii w godzinach szczytowych. Klienci mogą obniżyć swoje koszty, rozkładając zużycie energii na godziny o niższym zapotrzebowaniu. Jednak w przypadku intensywnego zużycia w godzinach największego obciążenia sieci, koszty mogą wzrosnąć znacząco.
Ładowanie samochodów elektrycznych droższe o setki koron
Nowy model szczególnie uderzy w właścicieli samochodów elektrycznych. Według analizy firmy energetycznej Tibber, miesięczne koszty energii dla kierowców pojazdów elektrycznych mogą wzrosnąć nawet o 500 SEK.
– Właściciel samochodu, który ładuje pojazd w ciągu dnia z dużą mocą, może generować szczytowe zużycie energii na poziomie 12-13 kW. Przy nowej taryfie Ellevio, oznacza to opłatę za sieć elektryczną wynoszącą około 1 421 SEK miesięcznie – tłumaczy Tobias Aspenberg, ekspert ds. pojazdów elektrycznych w Tibber.
Jeśli ładowanie odbywa się w nocy, opłata spada do około 893 SEK. Dodatkowo do tych kosztów należy doliczyć cenę samej energii elektrycznej.
Inteligentne ładowanie – klucz do oszczędności
Aby ograniczyć skutki wzrostu kosztów, firmy energetyczne rozwijają usługi „inteligentnego ładowania”. Systemy te pozwalają na automatyczne dostosowanie procesu ładowania do godzin, w których energia jest najtańsza.
Użytkownicy mogą ustawić preferencje dotyczące ilości energii i czasu ładowania, a inteligentny system zaplanuje proces tak, aby zminimalizować koszty.
Przyszłość dla właścicieli samochodów elektrycznych
Instytut badawczy Rise, wspólnie z innymi organizacjami, pracuje nad stworzeniem standardu danych dla nowych taryf.
– Dla właścicieli samochodów elektrycznych inteligentne ładowanie oznacza uwzględnienie zarówno ceny energii, jak i przepustowości sieci oraz opłat. Dzięki takim systemom można ładować pojazd bez konieczności ręcznego planowania – mówi Niklas Thidevall, starszy badacz w Rise.
Nowa opłata może oznaczać znaczne zmiany dla właścicieli samochodów elektrycznych w Szwecji. Kluczowe będzie dostosowanie nawyków ładowania i korzystanie z nowych technologii, takich jak inteligentne ładowanie, aby ograniczyć dodatkowe koszty i utrzymać efektywność energetyczną.