Follobanen to linia kolejowa, która połączy norweskie miasta: Oslo oraz Ski. Będzie miała 22,5 km długości, a do użytku zostanie oddana w roku 2022.

Kilka dni temu zakończono ostatnie prace wiertnicze, służące budowie górskiego tunelu. W wydarzeniu uczestniczyło 350 osób – gości i robotników.

Birger Steffensen, zastępca dyrektora ds. rozwoju w firmie Bane NOR, przekazał mediom:

„Zarówno przedstawiciele naszego przedsiębiorstwa, jak i wszyscy robotnicy byli niezwykle zadowoleni, że prace wiertnicze udało się ukończyć w oszacowanym wcześniej terminie. Wyniki naszych wysiłków są zdecydowanie satysfakcjonujące.”

Bane NOR to przedsiębiorstwo infrastruktury kolejowej, z siedzibą w Oslo.

Follobanen znacząco skróci czas podróży pociągów ekspresowych. Ze stolicy do Ski będzie można dostać się w czasie o połowę krótszym. Steffensen już teraz zapowiada, że inwestycja ta pozytywnie wpłynie na rozwój lokalny i okaże się olbrzymią korzyścią dla wszystkich podróżujących.

Blisko 20-kilometrowy tunel szykowany był począwszy od 5 września 2016 roku, kiedy ruszyły pierwsze prace. Zostały one zainaugurowane przez premier Ernę Solberg oraz Ketila Solvika-Olsena – ministra ds. transportu i komunikacji.

Tunel wiercony był wewnątrz góry, która oddziela Ski od centralnej części Oslo. Prace odbywały się od poniedziałku do soboty, przez całą dobę, w systemie czterech zmian. Uczestniczyło w nich blisko tysiąc robotników.

Ponad stu pracowników było odpowiedzialnych za odwierty za pomocą dwóch najskuteczniejszych maszyn. Prace wiertnicze zakończono 26 lutego.

Wstępne plany sugerowały, że tunel zostanie oddany do użytku na przełomie roku 2020 i 2021. W ubiegłym miesiącu zapowiedziano jednak, że nastąpi to w 2022 r. Szacunki pozwoliły też ustalić, że projekt będzie o 2 miliardy koron droższy niż zakładano pierwotnie.

Folloban jest częścią projektu Intercity. Podróż między Oslo a Ski zajmie jedenaście minut, a nie – jak wcześniej – dwadzieścia dwie.

Mówi się, że powstały przekop będzie najdłuższym tunelem we wszystkich krajach nordyckich.