Mieszkańcy Szwecji coraz częściej rezygnują z droższych artykułów spożywczych, takich jak filety z kurczaka, a wybierając tańsze alternatywy, takie jak udka z kurczaka. Takie są nowe dane roczne na rok 2022 Szwedzkiej Federacji Detalistów.
W 2022 roku ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły o 11,3 procent, jak podaje Szwedzki Urząd Statystyczny. Konsumenci gwałtownie zmienili swoje zachowania zakupowe, jak twierdzi Karin Brynell, Prezes Zarządu Szwedzkiej Rady Spożywczej.
“Znacznie szybciej niż można było przypuszczać, klienci zmienili swoje przyzwyczajenia. Zamiast całego kawałka mięsa, wybierają na przykład mięso mielone.” – powiedział Karin Brynell w wywiadzie dla telewizji SVT.
W raporcie zauważono również, że klienci w większym niż dotychczas stopniu decydują się na obniżone ceny, artykuły promocyjne i sklepy z niskimi cenami. “Szwedzi kupują mniej i tańsze produkty”, mówi Karin Brynell.
Ponadto, spada liczba zakupów żywności ekologicznej. A e-handel, który od kilku lat rośnie, w 2022 roku zmniejszył się o 17%.
Instytut Badań nad Handlem, HUI, przeanalizował te dane. Wyraźnie widać, jak wzrost kosztów utrzymania gospodarstw domowych wpłynął na handel artykułami spożywczymi. “Widzimy, że więcej pieniędzy konsumentów idzie na wyższe ceny energii i stopy procentowe. Wygrywają sklepy z tańszymi produktami.” – powiedziała Emma Hernell, prezes HUI, dla telewizji SVT.