W Szwecji narasta niezadowolenie z powodu wysokich cen żywności. Konsumenci rozpoczęli ogólnokrajowy bojkot największych sieci handlowych, protestując przeciwko drożyźnie. Jednak eksperci, a także przedstawiciele samych sieci, wskazują, że przyczyny wzrostu cen są złożone i w dużej mierze globalne.
Reakcja sieci handlowych: Ica i Coop odpierają zarzuty
Sieci handlowe Ica i Coop próbują odciąć się od wizerunku „gigantów spożywczych”, odpowiedzialnych za wysokie ceny.
- Ica: W nowej kampanii reklamowej Ica podkreśla, że rozumie trudną sytuację finansową klientów i twierdzi, że jest po ich stronie, prowadząc lokalne sklepy w miejscach, „o których większość ludzi zapomniała”. Reklama głosi: „Dla tych, którzy chcą zbojkotować giganta spożywczego. Witaj w Ica”.
- Coop: Anders Torell, p.o. dyrektora generalnego Coop, podkreśla, że Coop nie jest „gigantem spożywczym” w tradycyjnym rozumieniu tego słowa. „Coop składa się z 26 stowarzyszeń z czterema milionami członków, którzy są naszymi właścicielami […] W Coop nie mamy żadnych zysków, ale wszystkie pieniądze, które otrzymujemy, muszą wrócić do naszych członków i właścicieli. To trochę nielogiczne, że angażujemy się w tę debatę z tej perspektywy.” Torell rozumie chęć konsumentów do wpływania na sytuację, ale nie jest pewien, czy bojkot jest najlepszym rozwiązaniem. Twierdzi, że bojkot jeszcze nie wpłynął na wyniki finansowe firmy.
Axfood: Globalne czynniki, a nie szwedzkie marże
Rząd wezwał przedstawicieli Coop, Ica i Axfood, a także innych podmiotów z branży, na spotkanie kryzysowe w czwartek, aby omówić kwestię cen żywności.
Axfood w e-mailu do telewizji SVT stwierdza, że nie można jeszcze ocenić wpływu bojkotu na firmę. Podkreśla jednak, że debata na temat cen żywności stała się niepotrzebnie spolaryzowana. „Myślę, że wszyscy skorzystalibyśmy na mniej polaryzujących wypowiedziach i trzymaniu się faktów, aby zrozumieć, że przyczyna wzrostu cen nie leży w Szwecji, ale w globalnych czynnikach, które wpłynęły na wszystkie kraje w Europie dokładnie w ten sam sposób,” pisze Magnus Törnblom, Press Manager w Axfood.
Dane rynkowe:
Według organizacji branżowej DLF (Svensk Dagligvaruhandel), Coop, Ica i Axfood odpowiadały za prawie 90% sprzedaży żywności w Szwecji w 2023 roku.