Sztokholm szykuje się na największą przebudowę urbanistyczną od dekad. Projekt Centralstaden, wart około 40 miliardów koron szwedzkich, zakłada zadaszenie torów kolejowych przy dworcu centralnym i stworzenie nowej dzielnicy z czterema dodatkowymi budynkami miejskimi.
Co obejmuje projekt Centralstaden?
Plan składa się z dwóch głównych części:
- Zabudowa torów kolejowych – nowa zabudowa przykryje obecne tory, tworząc nową, zintegrowaną dzielnicę w sercu miasta.
- Modernizacja infrastruktury kolejowej – Trafikverket poszerzy i przedłuży perony, by zwiększyć przepustowość ruchu kolejowego.
„Dworzec centralny to dziś urbanistyczna rana. Zadaszenie torów to ogromna szansa na rozwój” – mówi Jan Valeskog (S), radny ds. urbanistyki.

Dlaczego to takie ważne?
- 80% wszystkich pociągów w Szwecji rozpoczyna, przejeżdża lub kończy podróż w Sztokholmie.
- Do 2045 r. ruch kolejowy ma wzrosnąć o 50%, co wymaga rozbudowy infrastruktury.
- Nowy układ przestrzenny i techniczny umożliwi obsługę większej liczby pociągów i pasażerów.
„Obecne możliwości dworca się wyczerpały. Musimy budować na przyszłość” – podkreśla Daniel Markström z państwowej spółki Jernhusen.
Koszt i finansowanie
Zakres inwestycji | Koszt (w miliardach SEK) | Finansowanie |
---|---|---|
Zabudowa torów (Jernhusen) | 25 mld | Własne środki, kredyty, obligacje |
Modernizacja torów (Trafikverket) | 15 mld | Finansowanie z planu infrastrukturalnego 2026 |
Całość ma być gotowa w ciągu 20 lat. Rząd planuje przedstawić nowy plan infrastruktury transportowej wiosną 2026 roku, co będzie kluczowe dla zabezpieczenia środków publicznych.
Co dalej?
Aktualnie trwa konsultacja społeczna dotycząca szczegółowego planu zagospodarowania.