Z najnowszego raportu Euromaster wynika, że 24% ciężarówek poruszających się po szwedzkich drogach ma opony w stanie wymagającym pilnego serwisowania. Takie pojazdy stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa, zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy ryzyko poślizgów jest wyższe.
Kontrola opon na szwedzkich drogach
Euromaster po raz drugi przeprowadził ogólnokrajową kontrolę opon ciężarówek, analizując ich stan techniczny, w tym głębokość bieżnika i ciśnienie powietrza. Inspekcje odbyły się 15–16 października w czterech lokalizacjach stacji Circle K: w Malmö, Göteborgu, Mantorp i Gävle-Bro.
- Skontrolowano 87 pojazdów i 706 opon, w tym pojazdy zarejestrowane zarówno w Szwecji, jak i za granicą.
- Wyniki ujawniły, że tylko 17% pojazdów przeszło kontrolę bez zastrzeżeń.
Zagrożenie na drogach: wyniki kontroli
Wśród zbadanych pojazdów:
- 24% zostało sklasyfikowanych jako wysokiego ryzyka, co oznacza, że ich opony są w tak złym stanie, że nie powinny znajdować się na drodze.
- 52% pojazdów miało co najmniej jedną oponę niedopompowaną o ponad 10%, co zwiększa opór toczenia, zużycie paliwa i emisję cząstek stałych.
- „Te pojazdy stanowią dodatkowe zagrożenie dla bezpieczeństwa, zwłaszcza teraz, gdy śliskie drogi mogą zaskoczyć kierowców” – podkreślił Jonas Odqvist, dyrektor generalny Euromaster.
Opony a środowisko i koszty
Nieodpowiedni stan opon to nie tylko zagrożenie dla bezpieczeństwa, ale także dla środowiska i portfela właścicieli pojazdów. Niedopompowane opony zwiększają zużycie paliwa i emisję zanieczyszczeń.
- Niclas Lundberg z Circle K zaznacza:
- „Dbanie o stan opon to mądra inwestycja. Prawidłowe ciśnienie zmniejsza zużycie opon, oszczędza paliwo i redukuje ślad węglowy.”
Niski poziom świadomości kierowców
Kontrola obejmowała także ankietę dla kierowców, której wyniki budzą niepokój:
- 24% kierowców nie ma pewności co do przepisów dotyczących opon zimowych.
- 46% respondentów stwierdziło, że ich pracodawca nie ma procedur dotyczących kontroli stanu opon lub kierowcy nie wiedzą o ich istnieniu.
Geograficzne różnice w stanie opon
Badanie ujawniło znaczne różnice w stanie opon w różnych regionach Szwecji:
- W południowej Szwecji (Malmö) opony o głębokości bieżnika poniżej 5 mm były trzykrotnie częściej spotykane niż w Gävle, położonym w centralnej części kraju.
- Kierowcy w południowej Szwecji częściej zgłaszali problemy z przestrzeganiem standardów dotyczących stanu opon.
Raport Euromaster wskazuje na potrzebę zwiększenia świadomości kierowców oraz wprowadzenia bardziej rygorystycznych procedur kontroli stanu technicznego pojazdów ciężarowych. Poprawa stanu opon jest kluczowa dla bezpieczeństwa na drogach, ochrony środowiska i redukcji kosztów eksploatacji pojazdów.