Home WiadomościSzwecja Rygorystyczniejsze wymagania dla przyszłych nauczycieli w Szwecji: język szwedzki kluczem do zawodu

Rygorystyczniejsze wymagania dla przyszłych nauczycieli w Szwecji: język szwedzki kluczem do zawodu

Szwedzki rząd wprowadza nowe wymagania dla przyszłych nauczycieli. Kluczowym elementem zmian jest znajomość języka szwedzkiego oraz większy nacisk na praktyczne przygotowanie do zawodu.

Szwedzki rząd zaprezentował propozycje zaostrzenia wymagań wstępnych na studia nauczycielskie, które mają na celu poprawę jakości edukacji w Szwecji. Kluczowym elementem zmian jest podniesienie wymogów dotyczących znajomości języka szwedzkiego, co ma przyczynić się do lepszego przygotowania przyszłych nauczycieli do pracy w szkołach.


Nowe wymagania wstępne: język jako priorytet

Według raportu przygotowanego przez Petera Honetha, byłego sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji, przyszli nauczyciele będą musieli spełniać następujące kryteria:

  • Kandydaci na nauczycieli szkół podstawowych i średnich muszą uzyskać co najmniej ocenę C z języka szwedzkiego.
  • Przyszli nauczyciele przedszkolni muszą mieć co najmniej ocenę D.

Zmiany te mają wejść w życie od jesieni 2027 roku. Głównym celem nowych wymagań jest podniesienie statusu zawodu nauczyciela i zapewnienie lepszej jakości kształcenia przyszłych pedagogów.


Skutki dla liczby studentów

Proponowane zmiany mogą znacząco wpłynąć na liczbę osób rozpoczynających studia nauczycielskie. Raport przewiduje:

  • Redukcję liczby nowych studentów o 27-35% w zależności od programu kształcenia.
  • Jednocześnie zmniejszenie odsetka osób rezygnujących ze studiów. Obecnie połowa studentów porzuca naukę, ale oczekuje się, że odsetek ten spadnie do 25-40%.

Mimo zmniejszenia liczby nowych absolwentów, badanie szacuje, że zmiany przyniosą korzyści dzięki lepszemu przygotowaniu nauczycieli i mniejszej rotacji studentów.


Zmiana w programach kształcenia

Raport rekomenduje również zmiany w strukturze programów nauczycielskich, które mają uczynić je bardziej praktycznymi i ukierunkowanymi na potrzeby szkolne:

  • Redukcja teoretycznych i abstrakcyjnych elementów programów.
  • Większy nacisk na dydaktykę przedmiotową oraz naukę czytania i pisania.
  • Zwiększenie liczby godzin poświęconych językowi szwedzkiemu, który jest uważany za kluczowe narzędzie pracy nauczyciela.

Podniesienie statusu zawodu nauczyciela

Peter Honeth podkreśla, że bardziej rygorystyczne wymagania mogą poprawić postrzeganie zawodu nauczyciela w społeczeństwie.

  • „Kształcenie nauczycieli nie powinno być ostatnim wyborem. Powinno być pierwszym wyborem” – mówi Honeth.

Dzięki zmniejszeniu liczby studentów oraz niezmienionemu finansowaniu, programy kształcenia nauczycieli mogą zyskać większe środki na podnoszenie jakości nauczania.


Szerszy kontekst zmian

Propozycje te wpisują się w szersze reformy systemu edukacji w Szwecji, mające na celu poprawę wyników uczniów oraz lepsze dostosowanie systemu edukacji do wymogów współczesnego rynku pracy.

Minister edukacji Johan Pehrson oraz minister szkół Lotta Edholm wspierają zmiany, wskazując na potrzebę lepszego przygotowania nauczycieli do wyzwań, jakie stawia nowoczesna szkoła.

Przeczytaj również