Home WiadomościNorwegia Roboty drogowe w kryzysie: czy maszyny elektryczne to przyszłość?

Roboty drogowe w kryzysie: czy maszyny elektryczne to przyszłość?

Norwegia testuje maszyny elektryczne w budownictwie, oszczędzając emisje, ale zmagając się z wyzwaniami. Czy zeroemisyjne place budowy to przyszłość?

Zielona transformacja dotarła na place budowy w Norwegii, gdzie coraz częściej stosuje się maszyny zeroemisyjne. Pierwszy projekt drogowy realizowany wyłącznie przy użyciu maszyn elektrycznych miał miejsce w centrum Gran w Hadeland, oszczędzając setki ton emisji dwutlenku węgla. Mimo tego ambitnego kroku, projekt ten uwypuklił liczne wyzwania związane z kosztami i wydajnością maszyn elektrycznych, informuje TV2


Bezemisyjny projekt w Gran

W styczniu 2024 roku Norweski Zarząd Dróg Publicznych, wspierany przez Ministerstwo Transportu i Komunikacji, rozpoczął projekt budowy „ekologicznej ulicy.” W ramach tego przedsięwzięcia wszystkie prace, w tym wykopy i transport masowy, realizowano za pomocą maszyn zasilanych energią elektryczną. Według Mathilde Christensen z Hafslund oraz Håvarda Vaaje z Zarządu Dróg Publicznych, projekt pozwolił zaoszczędzić 290 ton CO₂, co odpowiada rocznej emisji 150 samochodów osobowych.


Wysokie koszty i techniczne wyzwania

Pomimo korzyści dla środowiska, projekt w Gran ujawnił znaczące problemy. Kierownik projektu, Jøran Jørgensen z Anlegg Øst Entreprenør, podkreśla, że użycie maszyn elektrycznych było droższe i bardziej czasochłonne niż w przypadku tradycyjnych maszyn spalinowych.

Maszyny elektryczne są nie tylko droższe w zakupie, ale wymagają również częstego ładowania w trakcie dnia pracy, co znacząco ogranicza efektywny czas ich działania. Dodatkowo problemy techniczne, szczególnie w przypadku maszyn przerobionych z napędu spalinowego, doprowadziły do przestojów i wzrostu kosztów.


Niedojrzały rynek, ale wielkie nadzieje

Norweski Zarząd Dróg Publicznych nie jest zaskoczony napotkanymi trudnościami. Rynek maszyn zeroemisyjnych wciąż znajduje się we wczesnej fazie rozwoju. Brakuje zarówno odpowiedniej dostępności sprzętu, jak i wystarczającej wiedzy specjalistycznej, co wpływa na podatność tych maszyn na awarie.


Standard zeroemisyjny od 2028 roku

Norwegia nie zamierza jednak rezygnować z elektryfikacji budownictwa. Od 2028 roku Norweski Zarząd Dróg Publicznych planuje wymagać użycia wyłącznie maszyn zeroemisyjnych we wszystkich nowych projektach budowlanych. Dzięki większej liczbie realizowanych projektów i rozwojowi technologii, koszty powinny spaść, a wydajność maszyn znacząco wzrosnąć.


Wnioski na przyszłość

Projekt w Gran to przykład, jak ambitne plany ekologiczne mogą napotkać na trudności w praktyce. Jednak zdobyte doświadczenia mogą okazać się kluczowe dla przyszłych projektów. Rozwój technologii zeroemisyjnych w budownictwie to długa droga, ale może ona prowadzić do znacznej poprawy efektywności i redukcji emisji w nadchodzących latach.

Przeczytaj również