Rok 2025 przynosi istotne zmiany na rynku paliw w Szwecji. Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez Mattiasa Goldmanna, rząd planuje obniżyć podatek od benzyny, jednocześnie zwiększając podatki od oleju napędowego. Te ciągłe wahania w polityce paliwowej powodują niepewność wśród szwedzkich kierowców, którzy zastanawiają się, jakie paliwo wybrać w 2025 roku, aby być ekonomicznym i ekologicznym.
Benzyna i olej napędowy: Wahania cen
W 2024 roku cena kopalnego oleju napędowego spadła, jednak prognozy na 2025 rok wskazują na stabilizację lub nawet nieznaczny wzrost. Z drugiej strony, benzyna może stać się tańsza dzięki obniżkom podatkowym. Należy jednak pamiętać, że światowe ceny ropy naftowej oraz kurs korony szwedzkiej mają znaczący wpływ na ostateczne ceny paliw.
Obniżony podatek od benzyny a cele klimatyczne
Według Narodowego Instytutu Badań Ekonomicznych (NIER), cytowanego przez Sekretariat 2030, obniżki podatków od benzyny mogą zagrozić szwedzkim celom klimatycznym. NIER twierdzi, że niższe ceny benzyny redukują zachęty do wyboru bardziej przyjaznych środowisku alternatyw. Instytut proponuje zamiast tego alternatywne formy wsparcia dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw, takie jak obniżki podatków na inne towary. Rząd argumentuje, że obniżki są konieczne, aby złagodzić wysokie ceny paliw.
Paliwa odnawialne: Mieszany worek
- Biogaz: Powraca na rynek dzięki przywróceniu zwolnień podatkowych, co prawdopodobnie doprowadzi do obniżenia cen, z korzyścią dla transportu publicznego i branży transportowej.
- Etanol: Przeżywa trudności; spada popyt na E85, a decyzja rządu o usunięciu zwolnienia z podatku dla samochodów na etanol dodatkowo komplikuje sytuację.
- HVO (Wodór z Odpadów): Zyskało na popularności, ale jego przyszłość jest niepewna. Cena spadła w 2024 roku, lecz obecnie oczekuje się jej wzrostu, choć rosnąca produkcja może temu przeciwdziałać.
- RME (Rapeseed Methyl Ester): Pomimo stabilnej ceny w 2025 roku, jest stosunkowo mało popularne.
Energia elektryczna: Niższe ceny w zasięgu wzroku
Oczekuje się, że cena publicznego ładowania samochodów elektrycznych spadnie od połowy 2025 roku. Nowy obowiązek redukcji przyniesie operatorom ładowania dodatkowe przychody, co może skutkować obniżeniem cen. Zwiększona konkurencja również może przyczynić się do obniżek. W przypadku ładowania w miejscu docelowym, ceny są zróżnicowane, jednak aktywni konsumenci mogą skorzystać z tańszych opcji ładowania.
Niepewność co do przyszłości
Ciągłe zmiany w polityce paliwowej powodują niepewność i zmniejszają zachęty do inwestowania w odnawialne alternatywy. NIER wzywa rząd do oceny skutków obniżek podatków i rozważenia innych środków wspierających cele klimatyczne.