Rok 2025 przyniesie szereg zmian dla kierowców w Szwecji i innych krajach europejskich. Nowe przepisy obejmują wyższe podatki ekologiczne, zmiany w systemie opodatkowania pojazdów, surowsze normy emisji oraz dodatkowe wymagania dotyczące podróży. Oto kluczowe informacje, które warto znać, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
Wyższy podatek od emisji CO2
W nadchodzącym roku wzrośnie podatek od emisji CO2 – z 45 do 55 euro za tonę CO2. Oznacza to, że cena benzyny może wzrosnąć o około 4,3 centa na litrze, a oleju napędowego o 4,7 centa. Dla kierowców samochodów z silnikami spalinowymi może to znacząco zwiększyć koszty eksploatacji pojazdów.
Nowe zasady opodatkowania pojazdów od lutego 2025
Od lutego 2025 r. w Szwecji nastąpi zmiana w systemie opodatkowania „malus”. Dobra wiadomość dla właścicieli kamperów – podatek ten zostanie dla nich zniesiony, co oznacza ulgę podatkową. Z drugiej strony, posiadacze pojazdów napędzanych E85 będą obciążeni wyższym podatkiem, porównywalnym do tego, jaki dotyczy aut benzynowych.
Wyższa premia za emisję gazów cieplarnianych dla pojazdów elektrycznych
W ramach wsparcia dla ekologicznych rozwiązań, w 2025 roku premia za ograniczenie emisji gazów cieplarnianych dla samochodów elektrycznych ma wzrosnąć. Federalna Agencja Środowiska prognozuje, że w 2025 roku samochody elektryczne będą pozwalały na redukcję CO2 o 746 kg rocznie – co oznacza wzrost o 15% względem roku poprzedniego.
Wyłączenie sieci 2G i 3G – możliwy zakaz dla starszych aut
Od 2025 roku wiele starszych samochodów, które korzystają z technologii 2G i 3G, może stracić funkcję eCall, wymaganą w nowych pojazdach dla bezpieczeństwa. Szwedzka organizacja M Sweden ostrzega, że wyłączenie tych sieci może wpłynąć na aż 1,6 miliona samochodów. Właściciele starszych pojazdów powinni skontaktować się z producentem, aby upewnić się, że ich pojazdy spełniają wymogi bezpieczeństwa.
Surowsze normy emisji dla hybryd plug-in
Od 1 stycznia 2025 r. wejdą w życie nowe, bardziej restrykcyjne normy Euro 6e-bis, które obejmą nowo homologowane samochody, w tym hybrydy plug-in. Od 2028 r. jeszcze bardziej zaostrzone przepisy – Euro 6e-bis-FCM – będą obowiązywać dla wszystkich nowych aut. Dla hybryd oznacza to wyższe wartości emisji CO2 i zwiększone opodatkowanie, co może wpłynąć na ich popularność. Przemysł motoryzacyjny ostrzega, że zbyt rygorystyczne przepisy mogą doprowadzić do zamykania fabryk samochodów w Europie.
Obowiązek stosowania opon zimowych z symbolem alpejskim
Od 1 czerwca 2019 r. nowe opony zimowe muszą posiadać symbol szczytu górskiego (3PMSF) lub być kolcowane. Starsze opony bez tego symbolu można było stosować do końca listopada 2024 r. Warto pamiętać o tych wymogach w nadchodzącym sezonie zimowym.
Droższe opłaty drogowe w Austrii
Od nowego roku kierowcy muszą przygotować się na wyższe opłaty drogowe w Austrii: roczna winieta dla samochodów osobowych wzrosła do 103,80 euro, a dla motocykli do 41,50 euro.
Elektroniczne zezwolenie na wjazd do Wielkiej Brytanii
Od 2 kwietnia 2025 r. obywatele UE będą musieli posiadać elektroniczne zezwolenie na wjazd (ETA) do Wielkiej Brytanii. Koszt zezwolenia wynosi 11,85 euro i można je uzyskać online.
Nowe zasady parkowania w Szwecji od listopada 2024
Szwedzka Agencja Transportu wprowadza zmiany w przepisach dotyczących parkowania. Od 1 listopada 2024 r. zawiadomienia o parkowaniu będą mogły być wydawane cyfrowo, a informacje o mandatach staną się bardziej przejrzyste. Kierowcy otrzymają również dokładniejsze instrukcje dotyczące odwoływania się od mandatów.
- Plaga pirytu niszczy cenne kolekcje minerałów w Muzeum Historii Naturalnej w Oslo
- Rowerzystka w stanie krytycznym po wypadku: kierowca oskarżony o niebezpieczną jazdę pod wpływem alkoholu
- Szwedzkie pożyczki studenckie coraz droższe: stopa procentowa na najwyższym poziomie od 15 lat
- Szwedzki polityk o Syryjczykach w Szwecji: „To okazja do powrotu do domu”
- Nowe prawo ułatwi wcześniejsze zerwanie kredytów hipotecznych w Szwecji