Nowa ustawa o oponach w Danii – co zmieni się dla kierowców?

Duński parlament pracuje nad nową ustawą o oponach zimowych. Continental proponuje doprecyzowanie przepisów i wprowadzenie standardu 3PMSF. Sprawdź, co się zmieni.

Duński parlament Folketinget przeprowadził pierwsze czytanie projektu ustawy L165, dotyczącej nowych przepisów regulujących stosowanie odpowiednich opon w warunkach zimowych. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ograniczenie problemów spowodowanych jazdą na nieodpowiednich oponach.

Opony kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze

Opony to jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią, dlatego ich stan ma decydujące znaczenie dla bezpieczeństwa. Nowa ustawa ma uporządkować przepisy i dostosować je do rzeczywistych warunków pogodowych w Danii, zwłaszcza w kontekście:

- Reklama -
  • oblodzonych dróg,
  • zaśnieżonych nawierzchni,
  • błota pośniegowego.

Problem letnich opon zimą

Według danych Dækbranchen Danmark:

Rodzaj opon zimąUdział w rynku
Opony zimowe72%
Opony całoroczne17%
Opony letnie10% (ok. 315 000 aut)

Fakt, że 315 000 samochodów jeździło zimą na oponach letnich, stanowi realne zagrożenie. Przykładem była ubiegłoroczna awaria na autostradzie E45, która zablokowała ruch na ponad dobę.

Continental krytykuje niejasne przepisy

Firma Continental popiera ogólną ideę ustawy, ale zwraca uwagę na nieprecyzyjne sformułowania. Projekt nie nakłada bezpośredniego obowiązku stosowania opon zimowych, a jedynie zakazuje jazdy na „nieodpowiednich oponach w warunkach zimowych”.

- Reklama -

Continental zaleca, aby zamiast przestarzałego oznaczenia M+S (Mud & Snow), przyjąć jako standard oznaczenie 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), które lepiej oddaje właściwości opon zimowych w europejskich warunkach.

Propozycje Continental do nowej ustawy

Continental przedstawia trzy kluczowe zalecenia:

- Reklama -
CzynnikZnaczenie dla bezpieczeństwa
Głębokość bieżnikaLepsze odprowadzanie wody, mniejsze ryzyko aquaplaningu i poślizgu
Prawidłowe ciśnienie w oponachNiższe zużycie opon, paliwa i emisji CO2, poprawa przyczepności
Wiek oponStare opony tracą właściwości mimo niskiego zużycia bieżnika (np. przyczepy)

Te trzy elementy powinny być wyraźnie uwzględnione w ustawie podczas dalszych prac legislacyjnych.

Udostępnij