Duński parlament Folketinget przeprowadził pierwsze czytanie projektu ustawy L165, dotyczącej nowych przepisów regulujących stosowanie odpowiednich opon w warunkach zimowych. Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ograniczenie problemów spowodowanych jazdą na nieodpowiednich oponach.
Opony kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze
Opony to jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią, dlatego ich stan ma decydujące znaczenie dla bezpieczeństwa. Nowa ustawa ma uporządkować przepisy i dostosować je do rzeczywistych warunków pogodowych w Danii, zwłaszcza w kontekście:
- oblodzonych dróg,
- zaśnieżonych nawierzchni,
- błota pośniegowego.
Problem letnich opon zimą
Według danych Dækbranchen Danmark:
Rodzaj opon zimą | Udział w rynku |
---|---|
Opony zimowe | 72% |
Opony całoroczne | 17% |
Opony letnie | 10% (ok. 315 000 aut) |
Fakt, że 315 000 samochodów jeździło zimą na oponach letnich, stanowi realne zagrożenie. Przykładem była ubiegłoroczna awaria na autostradzie E45, która zablokowała ruch na ponad dobę.
Continental krytykuje niejasne przepisy
Firma Continental popiera ogólną ideę ustawy, ale zwraca uwagę na nieprecyzyjne sformułowania. Projekt nie nakłada bezpośredniego obowiązku stosowania opon zimowych, a jedynie zakazuje jazdy na „nieodpowiednich oponach w warunkach zimowych”.
Continental zaleca, aby zamiast przestarzałego oznaczenia M+S (Mud & Snow), przyjąć jako standard oznaczenie 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), które lepiej oddaje właściwości opon zimowych w europejskich warunkach.
Propozycje Continental do nowej ustawy
Continental przedstawia trzy kluczowe zalecenia:
Czynnik | Znaczenie dla bezpieczeństwa |
---|---|
Głębokość bieżnika | Lepsze odprowadzanie wody, mniejsze ryzyko aquaplaningu i poślizgu |
Prawidłowe ciśnienie w oponach | Niższe zużycie opon, paliwa i emisji CO2, poprawa przyczepności |
Wiek opon | Stare opony tracą właściwości mimo niskiego zużycia bieżnika (np. przyczepy) |
Te trzy elementy powinny być wyraźnie uwzględnione w ustawie podczas dalszych prac legislacyjnych.