Brudne toalety, zapach moczu, zużyte wnętrza – to tylko niektóre z ustaleń, które wynikły z niezapowiedzianych inspekcji nocnych pociągów przeprowadzonych na zlecenie Szwedzkiej Administracji Transportu. Najgorzej wypadły pociągi kursujące na trasie ze Sztokholmu do Narwiku, które zostały opisane jako „brudne i zakurzone” oraz „zużyte i zaniedbane”.
Dziennik DN już wcześniej informował o skargach pasażerów podróżujących nocnymi pociągami do północnej Szwecji. Magdalena Hagman z Arvidsjaur opisała swoje doświadczenia, mówiąc, że pościel w przedziale sypialnym była nieczysta, a toaleta brudna, co sprawiło, że nigdy więcej nie chciała korzystać z tej formy transportu. Z kolei Dag Halvorsen, podróżujący z Jämtland do Göteborga, po powrocie do domu poczuł intensywny zapach moczu z powodu wycieku ścieków z toalety w przedziale.
Pierwsze Niezapowiedziane Inspekcje
Pomimo licznych skarg ze strony pasażerów, Szwedzka Administracja Transportu wcześniej nie przeprowadzała kontroli czystości w zamówionych przez siebie nocnych pociągach. Dopiero niedawno zlecono firmie konsultingowej specjalizującej się w sprzątaniu przeprowadzenie niezapowiedzianych inspekcji. Wyniki kontroli, przedstawione w raporcie dla administracji, są niepokojące.
„Cały pociąg jest brudny i zakurzony. Odnosi się wrażenie, że jest zużyty i zaniedbany” – pisali konsultanci, którzy dokonali inspekcji. Stwierdzono również, że w toaletach wyczuwalny jest zapach moczu, a w jednym przypadku doszło do wycieku wody. Inny inspektor, korzystając z prysznica w nocnym pociągu do Boden, stwierdził, że odpływ był zablokowany i zalał całą podłogę, a woda była zimna.
Reakcja Operatorów i Władz
Dan Lundholm, inspektor ds. pociągów nocnych w Szwedzkiej Administracji Transportu, przyznał, że wyniki nie były zaskoczeniem. „To stare wagony, które trudno jest całkowicie wyczyścić” – powiedział Lundholm, dodając, że administracja prowadzi kontrolę wraz z operatorami, aby monitorować i poprawić czyszczenie.
Petter Östmark, rzecznik prasowy firmy kolejowej Vy, która obsługuje nocne pociągi na trasie Sztokholm-Narwik, stwierdził, że firma wzięła pod uwagę krytykę i podjęła działania naprawcze. „Podjęliśmy szereg działań, w tym naprawę plam na krzesłach” – powiedział Östmark, zaznaczając jednak, że zapewnienie całkowitej czystości w starych wagonach jest trudne.
Problemy Dotyczące Innych Tras
Inspekcje objęły również pociągi SJ kursujące na trasie Göteborg-Duved oraz nocne pociągi do Hamburga. Chociaż pociąg do Jämtlandu był opisany jako „zużyty, ale dobrze wyczyszczony”, nocne pociągi do Hamburga wypadły gorzej, z kurzem i brudem na podłogach oraz plamami na siedzeniach.
Jan Kyrk, dyrektor biznesowy SJ, skrytykował sposób przeprowadzenia inspekcji, sugerując, że wyniki mogły zostać zafałszowane, ponieważ część kontroli odbyła się po odjeździe pociągów, kiedy podłogi mogły zostać zabrudzone. Lundholm z Szwedzkiej Administracji Transportu bronił jednak pracy konsultantów, ale przyznał, że sposób przeprowadzania inspekcji może zostać ponownie przemyślany.
Perspektywy na Przyszłość
Pytania o przyszłość nocnych pociągów, zwłaszcza tych kursujących do Narwiku, pozostają otwarte. Chociaż wagony są stare i trudne do utrzymania w czystości, Lundholm podkreślił, że kursowanie pociągów nie jest zagrożone. „Nie jest tak źle, że musielibyśmy odwołać pociągi” – stwierdził.
Administracja przygotowuje się do przetargu na nowe wagony, które mają zastąpić obecne pojazdy do 2030 roku. Choć zamówienie jest opóźnione, celem pozostaje rozpoczęcie dostaw nowych wagonów w 2028 roku.
Pasażerowie będą musieli poczekać na poprawę warunków podróży, ale Szwedzka Administracja Transportu zapewnia, że podejmowane są działania mające na celu poprawę standardów czystości w pociągach, zanim nowe wagony wejdą do użytku.
- Podwójna radość dla szwedzkich gospodarstw domowych
- Covid-19 powraca – Szwedzka Agencja Zdrowia Publicznego wydaje nowe wytyczne
- Rosyjski okręt szpiegowski w pobliżu Szwecji – wzrost napięć w regionie
- ONZ ostro krytykuje Szwecję za działania wobec aktywistki klimatycznej
- Zmiany w ruchu drogowym niezbędne dla dwóch milionów mieszkańców w Szwecji