Szwedzkie lotniska regionalne borykają się z poważnymi problemami finansowymi. Nowe statystyki Szwedzkiej Agencji Transportu za trzeci kwartał 2024 r. pokazują, że mimo wzrostu liczby pasażerów w lotach międzynarodowych, ruch krajowy drastycznie spada, generując coraz większe straty.
W trzecim kwartale 2024 r. szwedzkie lotniska obsłużyły łącznie 8,91 miliona pasażerów, co stanowi wzrost o 1,5% w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. Niestety, wzrost ten dotyczy wyłącznie ruchu międzynarodowego (3%), podczas gdy ruch krajowy zanurkował aż o 10%. W efekcie łączna liczba operacji lotniczych (startów i lądowań) na 39 szwedzkich lotniskach komercyjnych spadła w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Szczególnie trudna sytuacja panuje na lotniskach regionalnych. Od 2019 r. liczba pasażerów korzystających z połączeń krajowych zmniejszyła się o połowę, z 4,7 mln do 2,3 mln w 2023 r. Największe spadki odnotowano na lotniskach:
- Sundvall/Timrå (-73%)
- Mora Siljan (-72%)
- Skavsta (-70%)
- Örnsköldsvik (-67%)
- Jönköping (-67%)
Spadek liczby pasażerów przekłada się na rosnące straty finansowe. Według danych SVT, w 2023 r. aż 20 z 29 lotnisk regionalnych zanotowało straty w wysokości 350 milionów koron szwedzkich. Szwedzkie lotniska regionalne SRF szacują całkowitą stratę na 622 mln SEK. Największe deficyty wykazują lotniska: Skavsta, Sundsvall/Timrå, Jönköping, Karlstad i Örnsköldsvik.
Peter Larsson, reprezentujący SRF, apeluje o zwiększenie rządowego wsparcia dla lotnisk regionalnych. Minister infrastruktury Andreas Carlson zaznacza, że rząd zwiększył dotacje operacyjne dla tych portów, ale nie wyklucza dalszych działań. „Być może będziemy musieli zrobić jeszcze więcej” – powiedział w rozmowie z telewizją SVT.
- Nowe przepisy UE mogą utrudnić walkę z praniem pieniędzy – ostrzeżenie szwedzkiego Urzędu ds. Konkurencji
- Szwedzki rząd bada: czy prywatne firmy mogą budować drogi i koleje szybciej i taniej niż Trafikverket?
- Szybki internet Starlink w samolotach Air France i SAS. Rewolucja na pokładzie już w 2025 roku
- Göteborg rozważa budowę metra. Po wypadku tramwaju wraca dyskusja o nowym systemie transportu
- Nowa karta rekreacyjna dla dzieci w Szwecji. Nawet 2000 koron rocznie bez paragonów i formalności