Prawie pół roku po poważnym ataku ransomware, który zakłócił działanie około 500 różnych systemów w tym systemu rezerwacji i płac, Kościół Szwecji stoi w obliczu kolejnego kryzysu. Grupa hakerska Blackcat, która była odpowiedzialna za listopadowy atak, zagroziła opublikowaniem skradzionych danych, jeśli nie otrzyma okupu do 21 maja.
Kościół Szwecji potwierdził, że nie ustąpi żądaniom hakerów. „Zgodnie z wcześniej podjętą decyzją, nie zapłacimy żądanego okupu,” czytamy w komunikacie prasowym wydanym przez organizację. Ta stanowcza postawa jest zgodna z zaleceniami ekspertów od cyberbezpieczeństwa, którzy często radzą, aby nie ulegać żądaniom przestępców, jako że nie gwarantuje to zaprzestania ataków ani zwrotu skradzionych danych.
Nie wiadomo dokładnie, jakie pliki mogą zostać opublikowane przez hakerów, ale możliwe, że wśród nich znajdują się dane osobowe członków oraz pracowników Kościoła. Taki rozwój wydarzeń mógłby mieć poważne konsekwencje dla prywatności tysięcy osób związanych z Kościołem Szwecji.
W odpowiedzi na zagrożenie, Kościół Szwecji podjął szereg działań mających na celu wzmocnienie swoich systemów informatycznych i zabezpieczeń. Pracownicy Kościoła przeszli również dodatkowe szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa, mające na celu zminimalizowanie ryzyka podobnych incydentów w przyszłości.
Społeczność związana z Kościołem Szwecji wyraża zaniepokojenie i niepokój związany z możliwą publikacją danych. Wielu obawia się o swoje dane i konsekwencje, jakie przyniesie ich ewentualne ujawnienie. Z kolei władze Szwecji, w tym odpowiednie agencje zajmujące się cyberbezpieczeństwem, śledzą sytuację i współpracują z Kościołem, aby zapewnić odpowiednie wsparcie i ochronę przed dalszymi atakami.
Atak na Kościół Szwecji pokazuje, że żadna organizacja, niezależnie od jej wielkości czy znaczenia, nie jest wolna od zagrożeń w erze cyfrowej. Incydent ten podkreśla znaczenie inwestowania w solidne systemy zabezpieczeń oraz ciągłego monitoringu i aktualizacji systemów informatycznych, aby zapobiec przyszłym atakom i minimalizować ich skutki.
- Nowe przepisy UE mogą utrudnić walkę z praniem pieniędzy – ostrzeżenie szwedzkiego Urzędu ds. Konkurencji
- Szwedzki rząd bada: czy prywatne firmy mogą budować drogi i koleje szybciej i taniej niż Trafikverket?
- Szybki internet Starlink w samolotach Air France i SAS. Rewolucja na pokładzie już w 2025 roku
- Göteborg rozważa budowę metra. Po wypadku tramwaju wraca dyskusja o nowym systemie transportu
- Nowa karta rekreacyjna dla dzieci w Szwecji. Nawet 2000 koron rocznie bez paragonów i formalności