Z ostatnich badań wynika, że trochę ponad połowa Szwedów popiera nowy podatek lotniczy.

Firma badawcza Ipsos przeprowadziła ankietę na zlecenie gazety Dagens Nyheter, z której wynika, że 53 procent pytanych popiera taki podatek, w zeszłym roku było to mniej – 44 procent.    

Około 35 procent ankietowanych jest przeciwnych temu podatkowi, ten wynik nie zmienił się w stosunku do zeszłego roku. Liczba niezdecydowanych zmalała z 20 do 12 procent.

Nowy podatek zacznie obowiązywać od 1 kwietnia. Bilety na loty krajowe oraz wewnątrzunijne będą obciążone dodatkową opłatą w wysokości 60 koron (~25 zł). Dla lotów długodystansowych, ponad 6,000 kilometrów, opłata ta będzie wynosiła 400 koron(~166 zł). Loty do krajów pozaunijnych, krótsze niż 6,000 kilometrów będę droższe o 250 koron(~104 zł).

Ten w zamyśle ekologiczny podatek ma skłonić pasażerów do wybrania bardziej przyjaznych dla środowiska metod transportu. Jego pomysł został przedstawiony przez Partię Zielonych (partnera w rządzącej w Szwecji koalicji). Propozycja została po raz pierwszy zapowiedziana w marcu zeszłego roku, ale w wyniku sprzeciwu partii opozycyjnych została od tego czasu nieco złagodzona.

Nowe rozwiązanie, co oczywiste, nie zostało dobrze przyjęte przez linie lotnicze. SAS, BRA oraz Norwegian wspólnie przedstawiły w marcu na łamach biznesowej gazety Dagens Industri swoje argumenty mówiące, że zysk dla środowiska będzie minimalny i że znacznie lepiej byłoby przeznaczyć więcej środków na badania nad czystszym paliwem i bardziej ekologicznymi rozwiązaniami technologicznymi.



Rząd z kolei utrzymuje, że to niesprawiedliwa sytuacja, że lotnictwo jako najbardziej wpływająca na środowisko część transportu nie płaci podatków klimatycznych. Strona rządowa dodaje „to jest jedyna branża transportowa, która nie płaci żadnych podatków od emisji zanieczyszczeń.”

W innych europejskich krajach tego typu podatki już obowiązują. Wielka Brytania na przykład przyjęła już w latach dziewięćdziesiątych zeszłego wieku prawo o nazwie Obowiązki Pasażera Lotniczego zaprojektowane, aby pasażerowie płacili za straty jakie wyrządzane są środowisku naturalnemu. W Niemczech Podatek od Transportu Lotniczego obowiązuje już od 2011 roku.

Badanie przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie gazety DN, objęły 1,029 respondentów w dniach 9-16 marca.