Home WiadomościSzwecjaGöteborg Gruntowny remont zachodniej magistrali kolejowej w Szwecji – co czeka pasażerów?

Gruntowny remont zachodniej magistrali kolejowej w Szwecji – co czeka pasażerów?

Szwedzka linia kolejowa łącząca Sztokholm z Göteborgiem – jedna z najbardziej uczęszczanych tras w kraju – czeka gruntowna modernizacja. Prace remontowe mają rozpocząć się w 2027 roku i potrwać od trzech do czterech lat. Choć modernizacja ma na celu dostosowanie infrastruktury do przyszłych potrzeb, projekt niesie za sobą znaczące utrudnienia dla pasażerów.

Zakres remontu i zamknięcia odcinków

Podczas remontu niektóre części zachodniej magistrali kolejowej zostaną całkowicie zamknięte. Największe zakłócenia przewidywane są latem, kiedy to na okres do dziesięciu tygodni zamknięty zostanie odcinek między Hallsberg a Sköldinge, na wschód od Katrineholm.

Prace obejmą wymianę szyn, sieci trakcyjnej oraz fundamentów słupów linii napowietrznych. Pociągi kursujące między Sztokholmem a Göteborgiem zostaną skierowane na alternatywne trasy, co wydłuży czas podróży o 45 do 60 minut.

Dlaczego remont jest konieczny?

Zachodnia magistrala kolejowa od dawna zmaga się z problemami wynikającymi ze słabej konserwacji. Remont ma na celu modernizację infrastruktury, aby sprostać rosnącym wymaganiom zarówno przewozów pasażerskich, jak i towarowych.

Jednak projekt napotyka liczne wyzwania. Krytycy wskazują na przestarzałe metody pracy stosowane przez Szwedzki Zarząd Transportu, które znacznie wydłużają czas realizacji.

Nowoczesna technologia czy tradycyjne metody?

W innych krajach, takich jak Francja, stosuje się nowoczesne technologie, które pozwalają na prowadzenie prac nocą przy minimalnych zakłóceniach w ciągu dnia. Przykładem jest specjalnie skonstruowany pociąg, który może szybko przełączać systemy elektryczne.

Jednak według Szwedzkiej Administracji Transportu technologia ta nie jest w pełni odpowiednia dla szwedzkich warunków, m.in. ze względu na specyfikę gleby i konieczność wzmocnienia fundamentów pod słupy trakcyjne.

Brak zasobów i specjalistów

Kolejnym wyzwaniem jest ograniczony dostęp do nowoczesnego sprzętu oraz wyspecjalizowanego personelu. Państwowa spółka Infranord, która dysponuje odpowiednim sprzętem, wykorzystuje go obecnie w Norwegii przy realizacji podobnych projektów.

W Szwecji brakuje zarówno siły roboczej, jak i zaawansowanego sprzętu, co spowalnia prace i zwiększa ryzyko opóźnień.

Próby minimalizacji utrudnień

Aby zminimalizować zakłócenia, Szwedzka Administracja Transportu planuje łączenie prac nocnych z przerwami weekendowymi. Jednocześnie poszukiwane są szybsze metody realizacji oraz możliwość współpracy z międzynarodowymi operatorami, którzy dysponują bardziej zaawansowanym sprzętem.

Pomimo tych działań, pasażerowie i przewoźnicy kolejowi muszą przygotować się na opóźnienia i utrudnienia w nadchodzących latach.

Przeczytaj również