W Finlandii spożycie wody butelkowanej niemal się podwoiło w ciągu ostatniej dekady. Dane Federacji Przemysłu Piwowarskiego i Napojów Bezalkoholowych pokazują, że w latach 2015–2024 konsumpcja wzrosła z 68 mln litrów do prawie 116 mln litrów.
Rzeczywiste liczby są jednak znacznie wyższe, ponieważ statystyki nie uwzględniają produkcji firmy Finn Spring – największego producenta wody butelkowanej w kraju, który nie należy do federacji.
W tym samym czasie wyraźnie zmalało spożycie piwa i cydru. Dyrektor generalny federacji, Lasse Pipinen, tłumaczy tę zmianę rosnącym zainteresowaniem zdrowszymi, bezalkoholowymi napojami. Wpływ miało również wprowadzenie na rynek wód smakowych.
Finlandia słynie z czystej wody z kranu
Choć woda butelkowana zyskuje na popularności, Finlandia od lat jest chwalona za jakość wody z kranu. Według raportu ONZ woda w tym kraju jest uznawana za najczystszą na świecie.
Sprzedaż wody butelkowanej podwoiła się w ciągu dekady, potwierdza Mikko Kovalainen z S Group. W fińskich sklepach znacznie częściej wybierana jest woda gazowana niż niegazowana.
Rosną też inne napoje bezalkoholowe
Oprócz wody, w ostatnich latach ponad trzykrotnie wzrosła sprzedaż piwa bezalkoholowego, long drinków bezalkoholowych oraz win bezalkoholowych.
Rynek zdominowany przez krajowych producentów
Moda na wodę butelkowaną w Finlandii sięga lat 90., kiedy w sklepach pojawiła się marka Evian. Obecnie rynek jest zdominowany przez lokalnych producentów. Import niesłodzonej wody gazowanej w 2023 roku wyniósł zaledwie 1,7 mln litrów – to tylko 1% krajowej produkcji.
Firma Finn Spring z Ostrobotnii odpowiada za blisko 40% sprzedaży wody butelkowanej w Finlandii. Dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Iiris Nylander, podkreśla, że rośnie popularność wód smakowych jako zdrowszej alternatywy dla słodkich napojów gazowanych. Na wzrost sprzedaży wpływa też większa dostępność tanich opakowań zbiorczych – najczęściej po 12 lub 24 butelki – które często trafiają do promocji.
