Szwedzka organizacja zajmująca się sprawami dzieci (Bris) odebrała rekordową liczbę telefonów w czasie świąt Bożego Narodzenia. Organizacja widzi związek z tegorocznym jesiennym kryzysem energetycznym i wysoką inflacją, a teraz kompletuje kadry na jeszcze większą liczbę rozmów w 2023 roku.
W czasie świąt Bożego Narodzenia BRIS odebrał 2 400 telefonów. Jest to wzrost o 19 procent w stosunku do roku poprzedniego i największa liczba połączeń w historii – pisze Bris w komunikacie prasowym.
Gwałtowny wzrost jest według organizacji trudny do wyjaśnienia.
“Wiemy, że kwestie presji ekonomicznej, życia na marginesie, co obecnie robi coraz więcej ludzi, są czynnikami ryzyka dla konfliktu i przemocy. Więc jeśli to jest to, co wyjaśnia ten wzrost, nie możemy powiedzieć na pewno, ale może to być część wyjaśnienia.” – powiedział w komunikacie dla TT Magnus Jägerskog, sekretarz generalny Bris.
Kilkoro dzieci, które dzwonią do Bris, mówi wprost, że martwi się o finanse swoich rodziców. Ogólnie rzecz biorąc, choroba psychiczna jest najczęstszą przyczyną kontaktu, a następnie rodzina, konflikty rodzinne i przemoc – kategorie, które wszystkie mogą być nasilone w trudnych ekonomicznie czasach.
W tym roku wyróżnia się jedna rzecz – liczba zgłoszeń dotyczących samookaleczeń i myśli samobójczych wzrosła o prawie 50% w porównaniu do świąt Bożego Narodzenia w roku ubiegłym.
“Fakt, że dzieci zgłaszają się i szukają wsparcia, jest sam w sobie pozytywny, to duży krok, by odważyć się szukać pomocy, a kiedy dzieci ujmują swoją sytuację w słowa, istnieje potencjał zmiany. Na społeczeństwie spoczywa wielka odpowiedzialność za to, by na przykład szkolne służby zdrowia i służby socjalne miały warunki, których potrzebują, by pomagać dzieciom i młodzieży.” – powiedział Magnus Jägerskog.
Bris będzie inwestował dalej w 2023 roku, aby móc wspierać jeszcze więcej dzieci w nadchodzącym roku.
Do Bris mogą dzwonić osoby do 18 roku życia, wystarczy zadzwonić pod numer 116 111 i porozmawiać z doradcą o wszystkim. Rozmowa jest bezpłatna i anonimowa. Nie pojawi się również na żadnych rachunkach, więc jest to całkowicie poufne, że zadzwoniłeś. Można również wysłać maila lub porozmawiać na czacie z Brisem. Bris prowadzi krajowy telefon zaufania dla dzieci. Pracują w niej doradcy, którzy odbierają telefon, e-mail i czat. W 2021 roku Bris odebrał ponad 40 tysięcy telefonów. Organizacja została założona w 1971 roku.
- Szwedzi przedłużają lato i masowo wyjeżdżają za granicę późnym latem i jesienią
- Odwrócenie fali przestępczości w Szwecji zajmie co najmniej dekadę, twierdzi minister sprawiedliwości
- Szwedzka Komisja Nadzoru Finansowego ostrzega przed nową decyzją: „30 procent do komornika”
- Kolejny alarm dronowy na lotnisku Arlanda – trzeci dzień z rzędu
- Trzy branże w Szwecji, które tej jesieni wołają o pracowników