Home WiadomościSzwecja Cele klimatyczne UE zagrożone w Szwecji: wzrost emisji i ryzyko kar

Cele klimatyczne UE zagrożone w Szwecji: wzrost emisji i ryzyko kar

Szwecja może nie osiągnąć celów klimatycznych UE. Wzrost emisji z transportu drogowego i krytyka działań rządu stawiają kraj w trudnej sytuacji.

Szwecja stoi przed poważnym wyzwaniem związanym z realizacją celów klimatycznych Unii Europejskiej. Według obliczeń SVT, emisje z transportu drogowego w kraju znacznie przekraczają rządowe prognozy. To stawia Szwecję w sytuacji zagrożenia przekroczeniem limitów ustalonych przez UE, co może skutkować koniecznością zapłacenia miliardowych kar.


Minister klimatu: „Musimy dostosować działania”

Minister ds. klimatu, Romina Pourmokhtari, w rozmowie z SVT podkreśliła, że choć sytuacja jest niepokojąca, rząd będzie starał się dostosować swoje działania. „Nikt nie ma kryształowej kuli, a prognozy zawsze są trudne. Jeśli okaże się, że rzeczywistość odbiega od założeń, podejmiemy odpowiednie kroki” – powiedziała minister.


Wzrost emisji paliw kopalnych

Według danych Szwedzkiego Urzędu Statystycznego, emisje związane z paliwami kopalnymi wzrosły w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy bieżącego roku aż o 23% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

  • Emisje z transportu drogowego wzrosły o ponad 3 miliony ton, co przewyższa rządowe prognozy o 0,4 miliona ton.
  • W całym roku emisje mają osiągnąć wzrost o 3,6 miliona ton.

Krytyka rządowych działań

Rządowa strategia, zakładająca zwiększenie obowiązku redukcji emisji w połączeniu z cięciami podatkowymi, od samego początku była krytykowana przez ekspertów i organizacje branżowe. Jessica Alenius, dyrektor generalna organizacji Drivkraft Sverige, wskazuje, że obecny poziom działań jest niewystarczający, aby osiągnąć cele klimatyczne do 2030 roku.


Kontrowersje wokół mieszanki paliwowej

Minister Pourmokhtari odrzuca jednak pomysł zwiększenia udziału biopaliw w mieszance paliwowej jako rozwiązania problemu. „To nie jest takie proste. Musimy podejść do tego kompleksowo” – tłumaczy.

Szwedzkie emisje w sektorze ESR (obejmującym m.in. transport drogowy, rolnictwo, gospodarkę odpadami, drobny przemysł oraz ogrzewanie mieszkań) nie mogą przekroczyć 270 milionów ton CO₂ w latach 2021-2030. Obecne dane sugerują jednak, że osiągnięcie tego celu może być nierealne.


Sytuacja stawia Szwecję przed koniecznością podjęcia zdecydowanych działań. Przyszłość osiągnięcia celów klimatycznych UE przez Szwecję zależy od skuteczności wprowadzanych zmian i zdolności rządu do wdrożenia bardziej efektywnych rozwiązań.

Przeczytaj również