SkandynawiainfoSkandynawiainfoSkandynawiainfo
  • Strona główna
  • Wiadomości
    • Szwecja
      • Imigracja w Szwecji
      • Przestępczość
      • Praca w Szwecji
      • Nieruchomości w Szwecji
      • Podatki w Szwecji
      • Emerytura w Szwecji
    • Dania
    • Finlandia
    • Norwegia
    • Polska
    • Świat
    • Wojna na Ukrainie
  • O nas
    • Kontakt
    • Zasady wykorzystywania treści
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
Reading: Chińskie linie lotnicze przejmują rynek – Europa traci pasażerów i pieniądze
Udostępnij
Notification Show More
Font ResizerAa
SkandynawiainfoSkandynawiainfo
Font ResizerAa
  • Strona główna
  • Wiadomości
  • O nas
Szukaj
  • Strona główna
  • Wiadomości
    • Szwecja
    • Dania
    • Finlandia
    • Norwegia
    • Polska
    • Świat
    • Wojna na Ukrainie
  • O nas
    • Kontakt
    • Zasady wykorzystywania treści
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
Have an existing account? Sign In
Obserwuj nas
  • Advertise
© 2025 Skandynawiainfo.pl Zdjęcia dostarcza Depositphotos
Skandynawiainfo > Blog > Wiadomości > Szwecja > Chińskie linie lotnicze przejmują rynek – Europa traci pasażerów i pieniądze
SzwecjaWiadomości

Chińskie linie lotnicze przejmują rynek – Europa traci pasażerów i pieniądze

Chińskie linie lotnicze zyskują na wojnie w Ukrainie i zakazie lotów nad Rosją. Europa traci miliony klientów i zamyka połączenia.

2025/05/09
2 tygodnie temu
Udostępnij

Drastyczny spadek liczby pasażerów w Europie

Konflikty geopolityczne mocno uderzyły w europejski ruch lotniczy. Linie z Europy straciły 1,1 miliona klientów tylko w rejonach objętych napięciami – wynika z analizy przeprowadzonej przez Thomasa Thessena z SAS. Największy cios to utrata możliwości przelotów nad Rosją.

Nagłówki
Drastyczny spadek liczby pasażerów w EuropieCzas to pieniądz – dosłownieEuropa traci rynek – Chiny zyskująDługodystansowy ruch lotniczy – daneCzy są jeszcze opłacalne kierunki?

Skandynawskie linie, takie jak SAS, nie mogą już latać najkrótszą trasą do Azji. Tymczasem chińskie linie lotnicze nadal korzystają z rosyjskiej przestrzeni powietrznej, co daje im znaczącą przewagę kosztową.

Czas to pieniądz – dosłownie

Przelot z Szanghaju do Kopenhagi przez Rosję trwa około 10 godzin. Trasa omijająca Rosję wydłuża się do ponad 12 godzin.

TrasaCzas lotuSzacowany wzrost kosztów
przez Rosję10 godz.–
z ominięciem Rosji12 godz.+20% kosztów paliwa

– Dłuższy czas lotu to nie tylko wyższe zużycie paliwa. To także mniejsze przychody z frachtu, bo samoloty muszą mieć mniejszą masę – mówi Kjetil Håbjørg, dyrektor SAS w Norwegii.

- Reklama-

Europa traci rynek – Chiny zyskują

W 2019 roku SAS przewiózł ze Skandynawii do Chin i Hongkongu 440 000 pasażerów. W 2023 roku liczba ta spadła do 286 000. Teraz SAS całkowicie wycofał się z Chin i zamknął biuro w Szanghaju.

– Loty do Chin stały się nieopłacalne. Prawie wszyscy wybierają chińskie linie lotnicze – komentuje Håbjørg.

Długodystansowy ruch lotniczy – dane

Od 2020 roku branża notuje ciągły spadek:

  • Liczba miejsc długodystansowych w 2024 r. była o 25% niższa niż przed pandemią.
  • Trasy objęte konfliktami – spadek o 57%.
  • Pozostałe trasy – spadek o 19%.

Brak lotów do Białorusi, Rosji, Ukrainy, Iranu i Izraela przekłada się na ponad 800 000 utraconych miejsc w samolotach rocznie.

Czy są jeszcze opłacalne kierunki?

SAS nie rezygnuje całkowicie z Azji. Nadal działa połączenie z Tokio, a jesienią rusza nowa trasa do Seulu.

- Reklama-

– Tu wszyscy przewoźnicy mają podobne warunki, więc konkurencja jest bardziej wyrównana – mówi Håbjørg.

Jednocześnie zauważa, że chińskie linie lotnicze nadal rozszerzają swoją obecność w Europie – w tym w Norwegii, gdzie korzystają z ulg w opłatach lotniskowych i mogą latać nad Rosją.

– To daje im podwójną przewagę – tańsze trasy i preferencyjne warunki w Europie – dodaje.

- Reklama-

– Reklama –

Tagi:chińskie linie lotniczeloty do Chinruch lotniczySASspadek pasażerówzakaz lotów nad Rosją
Poprzedni artykuł Mikrodom jako domek letniskowy – oszczędny sposób na własne miejsce na lato
Następny artykuł Pogoda w Szwecji: Niezwykle zimny maj

Może Ciebie zainteresuje

wizz-air-rozpoczyna-dzialalnosc-na-lotnisku-arlanda-–-moze-to-byc-powazny-cios-dla-skavsty.

Ruch pasażerski na lotnisku Arlanda niemal jak przed pandemią – nowe kierunki na lato

2 tygodnie temu

Stewardesa SAS apeluje: Zrób tę jedną rzecz przed wejściem na pokład, a ułatwisz życie sobie i załodze!

1 miesiąc temu

SAS popiera dłuższe oczekiwanie na odszkodowanie za lot. Kontrowersyjna propozycja UE

2 miesiące temu

SAS wprowadza opłaty za wybór miejsca przy odprawie dla tanich biletów – jak uniknąć opłaty?

3 miesiące temu
©All Rights Reserved.
Witaj z powrotem!

Zaloguj się na swoje konto

Nazwa użytkownika lub adres e-mail
Hasło

Nie pamiętasz hasła?