Sprzedaż nowych samochodów w krajach nordyckich wykazuje wyraźne różnice. Podczas gdy Dania i Norwegia notują dynamiczny wzrost popularności samochodów elektrycznych, Szwecja i Finlandia obserwują spadek sprzedaży.
Rok 2024 był rokiem sukcesu dla elektromobilności w Danii. Wraz ze wzrostem ogólnej sprzedaży nowych samochodów i ponad 50-procentowym udziałem aut elektrycznych, Dania umacnia swoją pozycję lidera transformacji motoryzacyjnej w kierunku napędów elektrycznych – podaje motor.no.
Mads Rørvig, dyrektor generalny Mobility Denmark, z optymizmem patrzy na dalszy rozwój sytuacji i prognozuje utrzymanie wysokiego popytu na samochody elektryczne również w 2025 roku. „Cieszy nas utrzymujące się zainteresowanie nowymi samochodami w Danii. Aby podtrzymać ten pozytywny trend, kluczowe jest, aby politycy nadal stwarzali korzystne warunki dla rozwoju elektromobilności” – powiedział Rørvig w komunikacie prasowym.
W Norwegii sprzedaż nowych samochodów również wzrosła w 2024 roku, choć w mniejszym stopniu – o 1,4%. Elektryki dominują na norweskim rynku, osiągając blisko 90-procentowy udział w sprzedaży.
Szwecja i Finlandia tracą zainteresowanie elektrykami
Zupełnie odmienna sytuacja panuje w Szwecji i Finlandii, gdzie odnotowano znaczny spadek sprzedaży nowych samochodów. W Szwecji spadek ten wyniósł 7,1%, natomiast w Finlandii aż 15,4%. Zdaniem Øyvinda Solberga Thorsena, dyrektora Szwedzkiego Centrum Informacji o Ruchu Drogowym (OFV), główną przyczyną tej tendencji są odmienne strategie polityczne w poszczególnych krajach nordyckich.
„Szwecja i Finlandia nie nadały priorytetu zachętom do zakupu pojazdów elektrycznych w takim samym stopniu jak Norwegia i Dania. To doprowadziło do spadku sprzedaży elektryków w tych krajach” – wyjaśnia Solberg Thorsen.
Stabilna polityka kluczem do sukcesu elektromobilności
Solberg Thorsen podkreśla, że stabilna polityka w zakresie infrastruktury ładowania i ciągłe wsparcie dla rozwoju elektromobilności są kluczowe dla osiągnięcia celu, jakim jest całkowicie bezemisyjna flota pojazdów do 2025 roku. Jego zdaniem przykłady Szwecji i Finlandii dobitnie pokazują, jak decyzje polityczne mogą wpływać na rynek pojazdów elektrycznych.
Prognozując przyszłość do 2025 roku, Solberg Thorsen przewiduje dalszy wzrost sprzedaży nowych samochodów w Norwegii, z udziałem elektryków sięgającym nawet 97%. Uważa on, że spadające stopy procentowe i korzystne zachęty będą sprzyjać wzrostowi popytu na samochody elektryczne.