W Szwecji obserwuje się wzrost liczby przypadków oszustw związanych z fałszywymi wiadomościami SMS oraz e-mailami, które podszywają się pod Bank-ID. To popularna usługa identyfikacji cyfrowej, z której korzystają miliony Szwedów. Bank-ID ponownie ostrzega swoich użytkowników, aby byli czujni i unikali kontaktu z podejrzanymi wiadomościami.
Ostrzeżenia od Bank-ID
Na stronie internetowej Bank-ID pojawiło się kolejne ostrzeżenie skierowane do wszystkich użytkowników usługi w Szwecji. W komunikacie wyraźnie zaznaczono, że w obiegu krążą fałszywe wiadomości SMS, e-maile oraz połączenia telefoniczne, które rzekomo pochodzą od Bank-ID. Usługa przypomina, że nigdy nie kontaktuje się z użytkownikami w taki sposób.
„Prosimy o usunięcie wiadomości lub zakończenie połączenia bez wykonywania jakichkolwiek instrukcji w niej zawartych” – podano w komunikacie Bank-ID.
Zasady bezpieczeństwa w korzystaniu z Bank-ID
Bank-ID podkreśla również, że kluczowe jest, aby użytkownicy nigdy nie używali swojej identyfikacji cyfrowej na prośbę osób trzecich. Żadne władze, banki, ani policja w Szwecji nie proszą o zalogowanie się lub pobranie nowego BankID drogą telefoniczną czy e-mailową.
Kilka prostych zasad może pomóc uchronić się przed oszustwem:
- Nigdy nie używaj swojego BankID, gdy ktoś Cię o to prosi.
- Nigdy nie udostępniaj danych swojego BankID osobom trzecim.
- W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości, natychmiast ją usuń.
Jak postępować, gdy padłeś ofiarą oszustwa?
W przypadku, gdy ktoś padnie ofiarą oszustwa w Szwecji, Bank-ID rekomenduje trzy kluczowe kroki:
- Zablokuj natychmiast swoje BankID.
- Skontaktuj się z bankiem i zgłoś incydent.
- Zgłoś sprawę policji.
Dodatkowo, mieszkańcy Szwecji mają możliwość zgłoszenia oszukańczych wiadomości SMS na specjalny numer – 7726. Przekazanie podejrzanej wiadomości operatorom pozwala na szybkie podjęcie działań, które mogą zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się oszustw.
Rosnący problem oszustw w Szwecji
Oszustwa internetowe i telefoniczne stają się coraz większym problemem w Szwecji. Policja intensywnie pracuje nad jego zwalczaniem, współpracując z innymi krajami skandynawskimi, gdzie problem ten również jest poważny. Współpraca międzynarodowa ma na celu ograniczenie liczby oszukanych osób oraz zwiększenie świadomości na temat tego rodzaju zagrożeń.
Zagrożenia związane z cyfrowymi oszustwami są realne, dlatego użytkownicy Bank-ID oraz innych usług powinni zachować szczególną ostrożność i stosować się do zaleceń, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.
- Podwójna radość dla szwedzkich gospodarstw domowych
- Covid-19 powraca – Szwedzka Agencja Zdrowia Publicznego wydaje nowe wytyczne
- Rosyjski okręt szpiegowski w pobliżu Szwecji – wzrost napięć w regionie
- ONZ ostro krytykuje Szwecję za działania wobec aktywistki klimatycznej
- Zmiany w ruchu drogowym niezbędne dla dwóch milionów mieszkańców w Szwecji