Od 20 lat w Szwecji obowiązuje prawo, które nadal budzi wątpliwości u wielu kierowców. Przepisy dotyczące przejść dla pieszych, zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów, nie zawsze są w pełni zrozumiane, co prowadzi do nieporozumień i potencjalnych mandatów w wysokości nawet 3000 koron szwedzkich za nieustąpienie pierwszeństwa.
Czy pieszy musi nawiązać kontakt wzrokowy?
Jednym z najczęstszych mitów związanych z przejściami dla pieszych jest przekonanie, że pieszy musi nawiązać kontakt wzrokowy z kierowcą, zanim wejdzie na przejście. Louise Molund, nauczycielka ruchu drogowego z 43-letnim stażem w Östersund trafikskola, wyjaśnia w wywiadzie dla carup, że takie przekonanie jest błędne.
„Kierowcy muszą zawsze ustępować pieszym na przejściu, niezależnie od kontaktu wzrokowego. Pieszy nie ma obowiązku zatrzymywać się ani sygnalizować, że zamierza przejść, chyba że sygnalizacja świetlna wskazuje inaczej” – mówi Molund.
Mandaty za nieustąpienie pierwszeństwa
Brak ustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych skutkuje wysoką karą finansową – 3000 koron szwedzkich. Policja zwraca uwagę, że przepisy te obowiązują nie tylko na oznaczonych przejściach dla pieszych, ale również w sytuacjach, gdy pieszy sygnalizuje zamiar przejścia na skrzyżowaniu, nawet jeśli nie ma tam przejścia dla pieszych.
„Jeśli pieszy sygnalizuje zamiar przejścia, kierowca musi zatrzymać samochód, aby go przepuścić” – wyjaśnia Molund.
Rowerzyści i ich prawa na przejściu dla pieszych
Wielu kierowców myli przepisy dotyczące rowerzystów z przepisami dla pieszych, co prowadzi do zamieszania. Rowerzyści są traktowani jak pojazdy i nie mają takiego samego pierwszeństwa na przejściach jak piesi. Kierowcy samochodów nie muszą ustępować rowerzystom przejeżdżającym przez przejście dla pieszych.
„Rowerzyści mogą przejeżdżać przez przejście, ale nie mają pierwszeństwa przed samochodami. Jeśli jednak rowerzysta prowadzi rower, obowiązują go te same przepisy co pieszych” – tłumaczy Molund.
Nauka w szkołach jazdy – kluczowe dla zdania egzaminu
Szkoły jazdy kładą duży nacisk na naukę prawidłowego zachowania przy przejściach dla pieszych. Jest to jedno z miejsc, gdzie uwaga i umiejętności kursantów są najczęściej testowane podczas egzaminów na prawo jazdy.
„Uczymy naszych kursantów, aby zwalniali i byli czujni przy każdym zbliżeniu się do przejścia dla pieszych. To kluczowe, by mieli pełną kontrolę nad sytuacją na drodze i zwracali uwagę na pieszych” – mówi Molund.
Zmiany w przepisach – co warto wiedzieć?
Louise Molund podkreśla, że przepisy drogowe regularnie ulegają zmianom, a kierowcy, którzy zdali prawo jazdy wiele lat temu, mogą nie być na bieżąco z nowymi zasadami.
„Z biegiem lat przepisy się zmieniają, a wielu kierowców zapomina o obowiązujących zasadach. Ważne jest, aby kierowcy regularnie aktualizowali swoją wiedzę, zwłaszcza że nowe przepisy wprowadzają zmiany, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach” – zauważa Molund.
- Szwecja przedłuża kontrole graniczne – rząd obawia się zagrożenia terrorystycznego i przestępczości
- Wyższe wymagania dla przyszłych nauczycieli w Szwecji – czy ocena C z języka szwedzkiego to za dużo?
- Wolność słowa a wychwalanie organizacji terrorystycznych: Kontrowersje w Szwecji
- Szwecja i Brazylia zacieśniają współpracę – wielomiliardowa umowa w sektorze lotniczym
- Rząd Szwecji rozważa zmiany w prawie rozwodowym – koniec z obowiązkowym okresem do namysłu?