Nowa funkcja może uratować życie – osoby znajdujące się w pobliżu zdarzenia na wodzie zostaną powiadomione i będą mogły zareagować szybciej niż służby ratunkowe.
Każdego roku do SOS Alarm wpływa około 170 zgłoszeń dotyczących utonięć w szwedzkich wodach – zarówno na morzu, jak i w większych jeziorach. Teraz, dzięki nowej funkcji w aplikacji 112, użytkownicy w pobliżu takich zdarzeń będą otrzymywać powiadomienia o osobach w niebezpieczeństwie.
To część pilotażowego projektu, który powstał we współpracy Sjöfartsverket (Szwedzkiej Służby Morskiej), Svenska Livräddningssällskapet (Szwedzkiego Towarzystwa Ratownictwa) oraz SOS Alarm.
Szybsza pomoc dzięki lokalnym użytkownikom
Nowa funkcja ma zwiększyć szanse na udzielenie natychmiastowej pomocy – zwłaszcza że przybycie służb ratunkowych na miejsce zdarzenia na wodzie może zająć nawet pół godziny.
Osoby znajdujące się w określonym promieniu od miejsca wypadku – np. właściciele łodzi rekreacyjnych – będą informowane o zdarzeniu i, jeśli będą w stanie, będą mogły zareagować szybciej niż oficjalne służby.
– To funkcja, która może umożliwić przypadkowym świadkom szybkie dotarcie do osoby w niebezpieczeństwie. To bardzo pozytywne – powiedział Mattias Hyllert, dyrektor ds. ratownictwa morskiego i lotniczego w Sjöfartsverket.
Aplikacja 112 coraz bardziej funkcjonalna
Aplikacja 112, działająca w Szwecji od 2019 roku, już wcześniej umożliwiała przekazywanie informacji o pożarach, wypadkach drogowych i eksplozjach w pobliżu użytkownika. Nowa funkcja związana z utonięciami to kolejny krok w rozwoju narzędzia, które może uratować ludzkie życie.