Rada Konsumentów „Råd & rön” opublikowała najnowszą, rekordowo długą Czarną Listę firm, które lekceważą prawa konsumentów. Na liście znajduje się już ponad 800 przedsiębiorstw, których lepiej unikać szerokim łukiem. Na szczycie niechlubnego rankingu królują Shein i Ryanair – firmy z największą liczbą nierozwiązanych sporów z klientami. Sprawdź, które branże i firmy powinieneś mieć na oku, aby uniknąć problemów z zakupami online.
Czarna Lista pęcznieje. Rekordowa liczba firm i skarg
„Råd & rön” aktualizuje Czarną Listę dwa razy w roku, ujawniając firmy, które notorycznie ignorują zalecenia ARN (Generalnej Rady ds. Sporów Konsumenckich). Chodzi o przedsiębiorstwa, które mimo negatywnej opinii ARN, uparcie odmawiają wypłaty odszkodowań konsumentom w spornych sytuacjach zakupowych. W najnowszej, wiosennej aktualizacji, Czarna Lista osiągnęła rekordowy rozmiar: aż 303 firmy i 488 spraw. Łącznie na liście znajduje się już ponad 800 firm, które powinny wzbudzić Twoją czujność.
Dropshippingowy dramat: Nowy trend na Czarnej Liście
Eksperci z „Råd & rön” alarmują, że w tym roku dominującym trendem na Czarnej Liście są firmy dropshippingowe. Te pseudo-lokalne sklepy internetowe, często udające szwedzkie przedsiębiorstwa, w rzeczywistości wysyłają towary bezpośrednio z fabryk, najczęściej zlokalizowanych w Chinach. „Wiele spraw dotyczy tak zwanych firm dropshippingowych, czyli firm, które wysyłają ubrania lub inne towary bezpośrednio z fabryki. Często fabryka znajduje się w Chinach, a firma w Londynie lub Hongkongu, nawet jeśli sklep internetowy chce sprawiać wrażenie, że jest lokalną szwedzką firmą” – ostrzega Jonas Ryberg z „Råd & rön”. Sektor tekstylny zanotował drastyczny wzrost spraw – aż 23 firmy tekstylne mają łącznie 79 spraw w ARN, w porównaniu do zaledwie 5 spraw rok temu.
Sektor motoryzacyjny wciąż na czele – Tesla dominuje w sporach
Tradycyjnie, sektor motoryzacyjny pozostaje branżą z największą liczbą spraw na Czarnej Liście. Aż 88 firm motoryzacyjnych znalazło się na liście, z łączną liczbą 123 spraw, w których odmówiły konsumentom rekompensaty. Co więcej, ponad jedna trzecia łącznej kwoty sporów w sektorze motoryzacyjnym dotyczy Tesli. Firma Elona Muska doczekała się kolejnych czterech nowych spraw na Czarnej Liście.
Shein liderem nieuczciwości: Klienci czekają na zwrot pieniędzy
Pod względem liczby spraw, niekwestionowanym liderem Czarnej Listy jest internetowy gigant odzieżowy Shein. Firma zgromadziła aż 23 sprawy w ARN, dotyczące głównie braku zwrotu pieniędzy za zwrócone towary. Mimo krytyki, Shein zapewnia o chęci poprawy: „Shein zobowiązuje się do ciągłego udoskonalenia naszych procesów, aby zapewnić, że wszystkie skargi klientów są rozpatrywane skutecznie i sprawiedliwie. Bardzo cenimy naszych klientów i jesteśmy zobowiązani do szybkiego rozwiązywania ich obaw, w tym poprzez współpracę z ARN w Szwecji” – czytamy w oświadczeniu firmy.
Firmy coraz częściej ignorują decyzje ARN: Niepokojący trend
Eksperci z ARN zauważają niepokojący trend: coraz mniej firm stosuje się do zaleceń Rady. W 2024 roku już tylko 74% firm zastosowało się do decyzji ARN, co stanowi spadek o 5 punktów procentowych w porównaniu z 2023 rokiem. „Ważnym wyjaśnieniem tego jest fakt, że coraz więcej skarg kierowanych jest do zagranicznych firm, które nie chcą uczestniczyć w procesie ARN. Widzimy tu na przykład zakupy dokonywane za pośrednictwem mediów społecznościowych. Widzimy również, że rośnie liczba sporów dotyczących zakupów transgranicznych w ramach dropshippingu” – wyjaśnia Marcus Isgren, szef ARN.
TOP 5 firm z największą liczbą spraw w ARN:
- Shein – 23 sprawy
- Ryanair – 18 spraw
- Turkish Airlines – 16 spraw
- Asos – 14 spraw
- Zula Stockholm – 10 spraw