Wiele szwedzkich sklepów internetowych nie przestrzega zasady wprowadzonej dwa lata temu, znanej jako „zasada 30 dni”. Zgodnie z nią, firmy informujące o obniżce ceny produktu muszą podać najniższą cenę, po jakiej ten produkt był dostępny w ciągu ostatnich 30 dni.
Mimo że zasada ta jest powszechnie znana, aż 4 na 10 skontrolowanych sklepów internetowych ją ignoruje. Celem tej regulacji jest umożliwienie konsumentom realnej oceny atrakcyjności oferowanej obniżki.
„Niepokojące jest to, że duże, ugruntowane firmy notorycznie ignorują przepisy prawa. Nie mogę inaczej interpretować wyników naszych kontroli” – podkreśla w oświadczeniu Cecilia Tisell, rzeczniczka konsumentów. „Nie można już tłumaczyć tego nieznajomością przepisów. Firmy te doskonale znają zasady, a mimo to próbują zwabić konsumentów obniżkami, które w rzeczywistości nie są tak korzystne, jak się wydaje”.
Konieczność zaostrzenia środków
Kontrola przeprowadzona przez Szwedzką Agencję Konsumencką wykazała, że firmy, które były już wcześniej kontrolowane, wykazują większą zgodność z przepisami. „Wniosek jest taki, że wydaje się, iż można omijać prawo, dopóki nie zostanie to wykryte. Oczywiście nie jest to sposób na prowadzenie poważnej działalności gospodarczej” – komentuje Cecilia Tisell.
Rzeczniczka konsumentów rozumie, że cena jest ważnym czynnikiem przyciągającym klientów, ale to nie usprawiedliwia oszukiwania konsumentów. Jest zdumiona skalą ignorowania prawa przez sklepy. „Jestem zaskoczona, że to wciąż trwa” – podkreśla i wzywa do zaostrzenia egzekwowania przepisów. „Biorąc pod uwagę rozczarowujące wyniki naszej kontroli, jesteśmy zmuszeni rozważyć bardziej rygorystyczne środki”.
Fakty: zasada 30 dni
- Poprzednia najniższa cena musi być podana, gdy firma stosuje określenia marketingowe takie jak „wyprzedaż”, „promocja”, „oferta” lub inne wyrażenia sugerujące obniżkę ceny.
- Wysokość obniżki (procentowa lub kwotowa) jest obliczana na podstawie najniższej ceny z ostatnich 30 dni.
- Poprzednia najniższa cena musi być wyświetlana w bezpośrednim sąsiedztwie obniżonej ceny, czcionką o czytelnej wielkości i kroju. Dotyczy to każdego miejsca, w którym wyświetlana jest informacja o cenie.
- Stosowanie innych cen referencyjnych niż najniższa cena z ostatnich 30 dni jest zazwyczaj niedozwolone.