Szwedzki Polestar 3 pokonał Teslę Model 3 w najnowszej edycji prestiżowego zimowego testu przeprowadzonego przez Motor i NAF (Norweskie Stowarzyszenie Samochodowe). Tesla, która dotychczas dominowała w corocznych testach zasięgu Motor i NAF, tym razem musiała uznać wyższość konkurenta. Pomimo deklarowanego zasięgu WLTP wynoszącego 702 km (dla wersji z napędem na tylne koła), Tesla Model 3 osiągnęła w teście zimowym zaledwie 531 km, co stanowi rozbieżność blisko 24%.
Imponujący Polestar 3
Polestar 3 zaimponował natomiast odchyleniem od normy WLTP wynoszącym zaledwie 5,18%, co jest drugim najlepszym wynikiem w historii zimowych testów.
Test, przeprowadzony po raz dwunasty, stanowił wyzwanie dla samochodów elektrycznych na wymagającej trasie między Lunner i Gjøvik. Nawierzchnia drogi była wyjątkowo śliska, a pomimo stosunkowo łagodnych temperatur, mokre drogi stawiały wysokie wymagania co do osiągów pojazdów.
Nowy tor testowy i interesujące wyzwania
W tym roku trasa testowa została zmodyfikowana, między innymi poprzez usunięcie stromego podjazdu na Venabygdsfjellet. W teście wzięło udział kilka zmodernizowanych modeli, w tym Nio EL8, Hyundai Ioniq 5, BYD Tang i Porsche Taycan. Audi Q6 e-tron, z zasięgiem WLTP wynoszącym 616 km, był jedną z najbardziej wyczekiwanych nowości.
Zaskakujące wyniki
Wyniki tegorocznego testu zimowego pokazują, że technologia samochodów elektrycznych stale się rozwija. Pomimo niespodziewanego wyniku Tesli, kilka innych modeli osiągnęło dobre rezultaty, z odchyleniami mniejszymi niż 10% od wartości WLTP. Mini Countryman, który wyróżnił się w teście letnim, ponownie uzyskał dobry wynik z odchyleniem wynoszącym zaledwie 11%.
Zimowy test Motor i NAF dostarcza cennych informacji na temat zachowania samochodów elektrycznych w rzeczywistych warunkach zimowych. Pokazuje on, że do danych WLTP należy podchodzić z rezerwą i że istotne jest uwzględnianie czynników takich jak pogoda i warunki drogowe podczas planowania dłuższych podróży samochodem elektrycznym.