1. Podatki od oleju napędowego i benzyny zostaną tymczasowo obniżone od czerwca do października 2022 roku.
Podatki od oleju napędowego i benzyny zostaną tymczasowo obniżone do najniższego poziomu dozwolonego przez unijne przepisy. Oznacza to, że cena benzyny i oleju napędowego na pompie będzie o ponad 1,30 korony niższa za litr, oprócz obniżki podatku o 50 öre, która będzie miała miejsce w maju. Rząd proponuje, by propozycja ta obowiązywała od 1 czerwca do 31 października. Koszt tego działania szacuje się na 3,7 miliarda koron szwedzkich.
2. Wprowadzony zostaje nowy system rekompensat za paliwo dla osób prywatnych.
Rekompensata jest przeznaczona dla osób prywatnych, które posiadają samochód osobowy. Dopłata wyniesie 1 000 koron na każdego właściciela samochodu. Osoby, które mieszkają w gminach objętych obszarami wsparcia 1, 2 lub 3 i posiadają samochód osobowy, otrzymają dodatkowe 500 koron w ramach rekompensaty. Dotyczy to głównie mieszkańców obszarów wiejskich, gdzie odległości są duże. Punktem wyjścia jest to, że środki będą wypłacane automatycznie. Koszt tego działania jest szacowany na około 4 miliardy koron szwedzkich.
3. Dodatkowe środki są dodawane do premii klimatycznej.
Aby w dalszym ciągu przyczyniać się do przekształcania floty samochodowej, zmniejszać zależność od paliw kopalnych i sprostać gwałtownemu wzrostowi sprzedaży samochodów objętych premią klimatyczną, głównie elektrycznych, premie klimatyczne zostaną zwiększone o 3,9 mld koron. W rezultacie osoba, która kupi samochód elektryczny, nadal będzie mogła otrzymać wsparcie finansowe w wysokości 70 000 koron.
4. Rekompensaty cen energii elektrycznej zostają przedłużone o kolejny miesiąc w południowej i środkowej Szwecji.
Rekompensaty są przedłużone i mają niższy poziom w marcu w południowej i środkowej Szwecji, w strefach cen energii elektrycznej trzeciej i czwartej, gdzie ceny wzrosły najbardziej. Rekompensata jest przyznawana za zużycie od 400 kWh do 2 000 kWh miesięcznie. Dolna granica została obniżona w porównaniu z poprzednią rekompensatą, aby trafić także w gospodarstwa domowe o niższym zużyciu energii elektrycznej. Rekompensaty wyniosą od 100 do 1 000 koron szwedzkich i obejmą około 2 milionów gospodarstw domowych. Koszt tego działania szacuje się na około 900 milionów koron szwedzkich.
5. Dodatek mieszkaniowy dla rodzin z dziećmi zostanie tymczasowo podwyższony w okresie od lipca do grudnia 2022 roku.
Aby chronić gospodarstwa domowe o słabej kondycji finansowej, zwłaszcza przed gwałtownymi wzrostami cen, zostanie wprowadzony tymczasowy dodatek uzupełniający dla rodzin z dziećmi, którym przysługuje lub jeszcze w tym roku będzie przysługiwać dodatek mieszkaniowy. Dodatkowy zasiłek będzie równy 25% wstępnego zasiłku mieszkaniowego i będzie wynosił maksymalnie 1 325 koron miesięcznie. Koszt tego działania szacowany jest na około 500 milionów koron szwedzkich.
6. Nowe i uproszczone odliczanie podróży.
Obecne odliczenie na podróże zostanie zastąpione ulgą podatkową opartą w całości na odległości między domem a pracą. Nie będą brane pod uwagę ani środki transportu, ani koszty podróży. Oczekuje się, że około 260 000 osób skorzysta z ulgi podatkowej w porównaniu z obecną ulgą na podróż. Zostało to zaproponowane we wniosku legislacyjnym, który rząd przedłoży Radzie Legislacyjnej jeszcze w tym tygodniu. Celem jest, by nowe zasady weszły w życie 1 stycznia 2023 roku.
7. Obowiązek redukcji zostanie zamrożony.
Poziomy obniżek dla oleju napędowego i benzyny zostaną w przyszłym roku zamrożone na poziomie z 2022 roku. Rząd wyśle propozycję do konsultacji, tak by weszła ona w życie 1 stycznia 2023 roku. Rząd zamierza również przekazać Szwedzkiej Agencji Energetycznej zadanie sprawdzenia, czy poziomy redukcji dla oleju napędowego i benzyny powinny zostać dostosowane od 2024 roku. Zadanie to ma zostać zgłoszone do 15 września 2022 roku.
8. Indeksacja PKB dla oleju napędowego i benzyny zostaje wstrzymana.
Coroczne przeliczanie stawek podatkowych na olej napędowy i benzynę zostało wstrzymane na lata 2021 i 2022, co ma nastąpić także w przyszłym roku. Rząd wyśle propozycję do konsultacji, tak by weszła w życie 1 stycznia 2023 r. Koszt tego środka szacuje się na ok. 900 mln koron szwedzkich w 2023 roku.