Setki szwedzkich kierowców ukarano mandatami za naruszenie nowych duńskich przepisów środowiskowych. Nowe regulacje dotyczą samochodów osobowych w strefach ekologicznych Kopenhagi, Odense, Århus i Aalborg.
[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”3″ ihc_mb_template=”1″]
W związku z wprowadzeniem przez Danię nowych, bardziej rygorystycznych przepisów środowiskowych dotyczących ruchu pojazdów, setki szwedzkich kierowców zostały ukarane mandatami. Nowe regulacje, które weszły w życie w październiku, dotyczą teraz także samochodów osobowych, a nie tylko ciężarówek i autobusów, jak było to wcześniej.
W ramach nowych przepisów, samochody z silnikami wysokoprężnymi muszą spełniać co najmniej wymagania normy Euro 5 lub posiadać zatwierdzony filtr cząstek stałych, by móc wjeżdżać do stref ekologicznych w Kopenhadze, Odense, Århus i Aalborg. Strefy te istnieją od lipca 2020 r., ale ostatnie zmiany rozszerzyły ich zakres na samochody osobowe.
Katja Runestam Prinzell, doradca ds. podróży samochodem w National Association M Sweden, która reprezentuje około 70 000 szwedzkich kierowców, wyraziła zaniepokojenie tym, że wielu jej członków zostało ukaranych pomimo informowania ich o zmianach. „Wciąż otrzymujemy telefony od Szwedów, którzy zostali ukarani grzywną za podróż samochodem w Danii”, mówi.
Duńska Agencja Ochrony Środowiska stosuje elektroniczny monitoring w strefach ekologicznych. Kamery odczytują tablice rejestracyjne pojazdów, a jeśli te nie spełniają wymogów, właściciele otrzymują grzywnę pocztą. Kary finansowe są znaczące: 1 500 DKK (około 2 400 DKK) dla samochodów osobowych i lekkich ciężarówek, a nawet do 12 500 DKK (około 20 000 DKK) dla ciężarówek i autobusów.
Ważne jest, by kierowcy samodzielnie sprawdzali obowiązujące przepisy w krajach, do których się udają. Mimo to, wielu użytkowników dróg wydaje się nie zauważać nowych stref środowiskowych w Danii. Jednak, jak zauważa Katja Runestam Prinzell, samochody podróżujące bezpośrednio do i z lotniska Kastrup nie są objęte nowymi przepisami, pod warunkiem, że nie zbaczą z autostrad od mostu Öresund i terminalu promowego w Elsinore.
„Musisz upewnić się, że trzymasz się z dala od zjazdów i innych dróg wyjazdowych, które mogą prowadzić do stref ekologicznych w Kopenhadze”, podkreśla Prinzell, radząc kierowcom ostrożność i świadomość nowych regulacji.
[/ihc-hide-content]
- Szwecja: Wzrost ryzyka utonięć latem. Kto jest najbardziej zagrożony?
- Trump groził Putinowi: „Zbombarduję Moskwę, jeśli wkroczycie do Ukrainy”
- Zmiany w kredytach hipotecznych w Szwecji: więcej szans na zakup mieszkania, ale i ryzyko wzrostu cen
- Chiny po raz kolejny ignorują Szwecję. Brak ruchu bezwizowego mimo otwarcia na resztę Europy
- Słuchawki i hałas mogą zmieniać nasz mózg – ostrzegają szwedzcy naukowcy