Home WiadomościDania Opłaty parkingowe wzrosły sześciokrotnie w ciągu dwóch lat

Opłaty parkingowe wzrosły sześciokrotnie w ciągu dwóch lat

Drastyczny wzrost opłat za parkowanie dla mieszkańców Kopenhagi jest bardzo dotkliwy. Właściciele samochodów elektrycznych zapłacą najwięcej, ale każdy dostanie swoją część.

Drastyczny wzrost opłat za parkowanie w Kopenhadze dotyka mieszkańców stolicy Danii. Właściciele samochodów elektrycznych zapłacą najwięcej, ale zmiany dotyczą wszystkich użytkowników pojazdów.

Właściciele samochodów elektrycznych w Kopenhadze przeżyli poważny szok. Po jednorazowej rocznej opłacie parkingowej w wysokości 215 DKK w 2023 roku, cena została gwałtownie podniesiona w 2024 roku. Teraz, w 2025 roku, opłaty zostały ponownie podniesione do 1 200 DKK – niemal sześciokrotny wzrost w ciągu zaledwie dwóch lat.

FDM krytykuje wzrost cen

FDM, organizacja kierowców w Danii, wyraża zdecydowaną krytykę wobec gwałtownego wzrostu cen, informuje TV2 Denmark.

„Wolelibyśmy, aby parkowanie samochodów elektrycznych w Kopenhadze było tańsze, a nie droższe. Należy uważać, by posiadanie samochodu elektrycznego nie stało się zbyt kosztowne” – mówi Dennis Lange, główny konsultant FDM.

Kopenhaga – parkingowa stolica Danii

Region Kopenhagi generuje największe dochody z opłat parkingowych. Zgodnie z obliczeniami FDM, stolica odpowiada za dwie trzecie wszystkich dochodów z parkowania w kraju.

FDM rozumie, że celem gminy jest zmniejszenie ruchu w centrum miasta, ale organizacja uważa, że należałoby szukać innych rozwiązań, takich jak budowa parkingów na obrzeżach miasta z dobrymi połączeniami transportu publicznego.

„Dałoby to kierowcom prawdziwą alternatywę dla wjeżdżania do centrum miasta” – mówi Lange.

Wzrost cen nawet o 76%

Pomimo krytyki ze strony FDM, miasto Kopenhaga zdecydowało się podnieść opłaty parkingowe na początku roku. Dotyczy to nie tylko samochodów elektrycznych, ale także benzynowych i wysokoprężnych.

W kilku miejskich strefach parkowania opłaty wzrosły nawet o 76%, szczególnie w pobliżu popularnych miejsc turystycznych, takich jak Amalienborg i Christiania. Stawka godzinowa wzrosła tam z 25 do 44 koron między 8 rano a 6 wieczorem.

Venstre broni swojej decyzji

Venstre, które jest częścią bloku rządzącego w Kopenhadze, broni decyzji o podniesieniu opłat za parkowanie.

„Nie jest tajemnicą, że nie było to rozwiązanie, którego chcieliśmy. Ale to część kompromisu” – mówi Louise Theilade, członkini Borgerrepræsentationen z ramienia Venstre.

W zamian za zgodę na wyższe opłaty parkingowe, Venstre udało się przeforsować propozycję wynajęcia 2100 miejsc parkingowych na prywatnych parkingach.

Theilade uważa, że sprawiedliwe jest, aby właściciele samochodów elektrycznych również przyczyniali się do finansowania miejskich parkingów.

„Myślę, że to sprawiedliwe, ponieważ w mieście brakuje miejsc parkingowych. A zakup pozwolenia na parkowanie dla samochodu elektrycznego jest nadal tańszy niż dla innych samochodów” – mówi.

Pieniądze nie trafiają do gminy

Theilade zwraca uwagę, że dodatkowe przychody z podwyższonych opłat parkingowych nie trafiają do gminy Kopenhaga, ale do państwa.

„Celem podniesienia opłat jest zmniejszenie ruchu w mieście. Otrzymujemy wiele skarg od mieszkańców, którzy mają trudności ze znalezieniem miejsc parkingowych” – mówi.

FDM planuje opublikować krajowy przegląd opłat parkingowych w duńskich gminach jeszcze w tym roku. Ostatni przegląd, oparty na danych z 2023 roku, wykazał, że łączne przychody z parkowania w kraju wyniosły nieco ponad miliard koron, z czego dwie trzecie pochodziło z Kopenhagi.

Przeczytaj również