Szwedki czują się pominięte przez sztuczną inteligencję. Nowe badanie ujawnia nierówności

Kobiety w Szwecji rzadziej korzystają z AI i mniej jej ufają. EY ostrzega: bez równego udziału Szwecja może stracić pozycję lidera.

Nowe badanie przeprowadzone przez EY pokazuje wyraźny podział w podejściu do sztucznej inteligencji w Szwecji. Kobiety czują się mniej komfortowo z AI, rzadziej z niej korzystają i częściej wyrażają sceptycyzm wobec jej wpływu na przyszłość. Eksperci ostrzegają: jeśli Szwecja chce pozostać liderem technologicznym, musi zadbać o równość i inkluzywność w cyfrowym świecie.


Mniej wiedzy, mniej zaufania

Z badania przeprowadzonego na ponad 1000 Szwedów (i 15 000 osób z 15 krajów) wynika, że:

- Reklama -
  • Tylko 16% kobiet w Szwecji twierdzi, że dobrze rozumie sztuczną inteligencję (wśród mężczyzn: 23%),
  • Tylko 35% kobiet dostrzega pozytywny wpływ AI na codzienne życie (wśród mężczyzn: 41%),
  • Kobiety rzadziej wierzą, że AI uprości ich życie lub przyniesie więcej korzyści niż zagrożeń.

Obawy i kreatywność – jak kobiety korzystają z AI?

Obie płcie w podobnym stopniu obawiają się zagrożeń wynikających z AI – jak dezinformacja i manipulacja. Ale sposób używania technologii różni się znacząco:

  • Kobiety rzadziej wykorzystują AI do zadań analitycznych czy w pracy (np. podsumowywanie dokumentów, doradztwo finansowe),
  • Częściej używają jej jako narzędzia kreatywnego – do tworzenia sztuki, poezji czy projektów wizualnych.

Eksperci apelują: potrzebujemy różnych perspektyw

– Sztuczna inteligencja polega na tworzeniu wartości, a do tego potrzeba różnych punktów widzenia – podkreśla Charlotta Kvarnström, partnerka EY i doradczyni ds. technologii i mediów.

Jej zdaniem kluczem do sukcesu AI nie jest wyłącznie znajomość technologii, ale także zrozumienie użytkowników, potrzeb społecznych i kontekstu biznesowego.


EY i Women in Tech: więcej kobiet w cyfrowym świecie

Firma EY aktywnie wspiera Women in Tech – największą konferencję technologiczną dla kobiet w regionie nordyckim. Tegoroczna edycja skupia się na:

- Reklama -
  • kompetencjach niezbędnych do pracy z AI,
  • mierzeniu realnej wartości sztucznej inteligencji,
  • tworzeniu bardziej inkluzywnego ekosystemu technologicznego.

– Jeśli nie zadbamy o integrację kobiet w rozwoju AI, Szwecja może zostać w tyle – ostrzegają eksperci.

Udostępnij