Ochrona podróżnych, których zorganizowane wakacje zostały odwołane, powinna zostać wzmocniona, a operatorom turystycznym powinno być łatwiej wypłacać odszkodowania, sugeruje rządowe dochodzenie.
Rząd szwedzki planuje wprowadzić nowe rozwiązania mające na celu ochronę podróżnych i usprawnienie systemu gwarancji podróży. W związku z częstymi odwołaniami wycieczek i problemami z odzyskaniem pieniędzy, minister spraw obywatelskich Erik Slottner zaznaczył konieczność rewizji obecnego systemu.
Jednym z proponowanych rozwiązań jest utworzenie nowego funduszu gwarancji podróży, do którego firmy turystyczne stopniowo będą wpłacać środki. W przypadku wycieczek o wartości 5 000 koron szwedzkich lub więcej, każdy podróżny zostanie objęty gwarancją w wysokości 80 koron szwedzkich. Celem jest osiągnięcie wartości 1,5 miliarda koron, co pozwoliłoby na pokrycie strat podróżnych w przypadku bankructwa największego i średniego organizatora wycieczek. Fundusz zrekompensuje 75% kosztów, a pozostałe 25% zostanie pokryte przez same firmy turystyczne.
W celu zwiększenia ochrony podróżnych, proponuje się również utworzenie funduszu repatriacyjnego o wartości 300 milionów koron szwedzkich. Ten fundusz miałby pomóc podróżnym, którzy utknęli za granicą w przypadku bankructwa linii lotniczych. Finansowanie funduszu opierałoby się na składkach płatnych przez linie lotnicze w wysokości 3 koron szwedzkich od każdego podróżnego.
W ramach rewizji systemu gwarancji podróży, proponuje się również objęcie ochroną roszczeń związanych z niewypłaceniem pieniędzy podróżnym przez firmy turystyczne. Ponadto, vouchery wydawane podróżnym w przypadku odwołanych wycieczek powinny być objęte gwarancją podróżną, jeśli nie są starsze niż rok.
Nowe propozycje spotkały się z zadowoleniem Szwedzkiego Stowarzyszenia Przemysłu Turystycznego (SRF), jednak organizacja krytykuje fakt, że nie zaproponowano stopniowego wprowadzenia systemu, jak to miało miejsce w Niemczech. SRF zaznacza, że utworzenie funduszu potrwa wiele lat, a w tym czasie firmy turystyczne będą musiały ponosić koszty pełnej gwarancji podróży, co może wpłynąć na podwyższenie cen ofert turystycznych.
Rząd kontynuuje prace nad nowymi regulacjami w oparciu o przedstawione wnioski. Szczegółowe plany wdrożenia i harmonogram wprowadzenia nowego systemu gwarancji podróży zostaną omówione w kolejnych etapach procesu legislacyjnego.