W Szwecji większość osób, rezerwując test na obecność koronawirusa, loguje się na stronie www.1177.se – poświęconej opiece zdrowotnej. Wymaga ona posiadania konta bankID – jest to strona umożliwiająca weryfikację tożsamości drogą internetową. Opcją dodatkową jest e-legitymacja za pośrednictwem Telii. Co jednak w przypadku, gdy żadna z wymienionych opcji nam nie przysługuje?
Jeśli nie posiadamy personnummer, czyli szwedzkiego PESEL-u, ani też nie mamy konta bankID, będziemy musieli zadzwonić do swojej najbliższej przychodni podstawowej opieki zdrowotnej. Powinniśmy umówić się na badanie telefonicznie.
Po wpisaniu swojego adresu na stronie 1177.se, znajdziemy właściwy dla naszej okolicy numer telefonu. Personel kliniki zdecyduje, czy kwalifikujesz się do badania na obecność koronawirusa; doradzi Ci też, jak bezpiecznie przyjść na badanie w klinice.
Osoby korzystające z tej usługi mają mieszane zdania co do łatwości całego procesu. Mieszkaniec Malmö, nieposiadający personnummer, relacjonuje w rozmowie z gazetą expressen:
„Zadzwoniłem tam, gdzie trzeba i dosłownie błagałem swojego lekarza rodzinnego o badanie, mówiąc, że mam objawy choroby koronawirusowej. Mimo to, nie pozwolono mi przyjść na test. Dzwoniłem przez cztery dni, odkąd pojawiły się u mnie symptomy. Słyszałem, że to może być zwykła alergia. Czwartego dnia objawy się nasiliły i dowiedziałem się, że to może być COVID-19. Kiedy próbowałem umówić się na spotkanie, powiedziano mi, że testy prowadzone są tylko przez pierwsze trzy dni od wystąpienia symptomów chorobowych.”
W Malmö mieszka też kobieta, pochodząca z Portugalii. Kobieta chciała umówić na badanie swoją 16-letnia córkę, która posiada personnummer, ale nie ma konta bankID:
„Nie uzyskałam żadnej pomocy. Powiedziano mi, że córka musi zarezerwować badanie online i że, jako rodzice, nie możemy użyć swojego konta bankID. Później przyznano mi rację, że sytuacja jest kłopotliwa. Zapowiedziano, że w przyszłości system zostanie usprawniony.”
Badanie na obecność COVID-19 przysługuje nie tylko rodowitym Szwedom, ale też osobom z zagranicy posiadającym personnummer, nawet tym przebywającym w kraju bez pozwolenia. Należy skontaktować się z przychodnią podstawowej opieki zdrowotnej. Strona 1177.se informuje, że każdy region indywidualnie decyduje, czy zostanie pobrana opłata za leczenie koronawirusa w przypadku danego pacjenta. Z kolei samo badanie jest bezpłatne, nawet dla osób bez ubezpieczenia zdrowotnego.
Dzwoniąc pod numer 0812368000 (jest to linia informacyjna dotycząca COVID-19), możemy dowiedzieć się, jak poddać się badaniu. Linia obsługiwana jest w 12 językach: szwedzkim, angielskim, arabskim, perskim, dari, tigrinia, amharskim, rosyjskim, bośniackim, chorwackim, serbskim i hiszpańskim.
Nawet jeśli nie posiadasz dokumentów zezwalających na pobyt w Szwecji lub ich ważność właśnie wygasła, wciąż przysługuje Ci prawo do badania covidowego. Zgodne ze szwedzkim prawem, osoba potrzebująca pomocy lekarskiej nie może zostać zgłoszona na policję lub do Agencji Migracyjnej.