Jedna trzecia wszystkich stacji benzynowych w Szwecji może zniknąć w ciągu najbliższych dziesięciu lat, ostrzega Szwedzka Organizacja Stacji Paliw (OSS). Powodem tego jest prognozowane zmniejszone zapotrzebowanie na paliwa kopalne w wyniku zielonej transformacji.
Zmniejszony wolumen
Za tą poważną zmianą stoi prognozowane zmniejszenie zapotrzebowania na paliwa kopalne. Obecnie w Szwecji znajduje się nieco ponad 3000 stacji benzynowych. OSS przewiduje, że ich liczba ulegnie znacznemu zmniejszeniu z powodu zwiększonych wymogów prawnych, trudności z rentownością i przejścia na paliwa wolne od paliw kopalnych.
„Oczekuje się ich strukturalnej racjonalizacji, spowodowanej zwiększonymi wymogami prawnymi, trudnościami z rentownością i przejściem na paliwa wolne od paliw kopalnych,” wyjaśnia OSS.
„Katalizatorem nadchodzącej racjonalizacji strukturalnej jest właśnie stopniowe wycofywanie paliw kopalnych i związane z tym zmniejszenie wolumenów. Wraz ze zmniejszeniem wolumenów, mniej klientów będzie również odwiedzać stacje, co doprowadzi do zmniejszenia obrotów sklepów.”
1 000 stacji benzynowych zagrożonych
Według OSS, tak zwana racjonalizacja strukturalna może oznaczać zamknięcie jednej trzeciej stacji benzynowych w Szwecji. Ostrożne szacunki wskazują, że w ciągu dziesięciu lat około 1000 stacji benzynowych będzie zagrożonych zamknięciem, zwłaszcza na obszarach słabo zaludnionych i wiejskich. Wpływ takich zamknięć na wiele lokalnych społeczności jest poważny.
„Zbudowano ostatnią”
Przykładem trudności, z jakimi borykają się stacje benzynowe, jest sytuacja dużej stacji OKQ8 w Hagfors, która w czerwcu musiała ogłosić bankructwo. Thomas Andersson, dyrektor generalny lokalnego stowarzyszenia OK w Värmland, nie jest zaskoczony.
„Myślę, że w Szwecji wybudowano już ostatnią stację benzynową,” powiedział Värmlands Folkblad.
Ryzyko dla obszarów wiejskich
OSS zwraca uwagę na pewne ryzyko związane z zamykaniem stacji benzynowych na obszarach wiejskich. Kiedy zamykana jest ostatnia stacja w mieście, istnieje ryzyko, że inne firmy, takie jak branża turystyczna, również mocno ucierpią.
„Ma to wpływ nie tylko na mieszkańców, którzy będą mieli mniejszy dostęp do podstawowych usług, takich jak paliwo i usługi kurierskie, ale także na podmioty społeczne, którym trudniej będzie realizować swoje misje,” ostrzega OSS.
Zbliżająca się zielona transformacja stawia przed Szwecją poważne wyzwania, a przyszłość wielu stacji benzynowych jest niepewna. OSS apeluje o uwzględnienie tych wyzwań w planowaniu strategicznym, aby minimalizować negatywne skutki dla społeczności lokalnych.
- Szwecja: Młodzi mają większe szanse na własne mieszkanie? Nowe dane
- Szwecja: Minister finansów zaostrza przepisy dla banków w walce z oszustwami
- Podatnicy dopłacą do nowej energetyki jądrowej w Szwecji? Rządowy plan budzi kontrowersje.
- Polski minister spraw zagranicznych: „Europa musi przygotować się na możliwą wojnę z Rosją przed 2030 r.”
- Bojkot żywności w Szwecji bez efektu? Reakcje Ica, Coop i Lidl