Jedna trzecia wszystkich stacji benzynowych w Szwecji może zniknąć w ciągu najbliższych dziesięciu lat, ostrzega Szwedzka Organizacja Stacji Paliw (OSS). Powodem tego jest prognozowane zmniejszone zapotrzebowanie na paliwa kopalne w wyniku zielonej transformacji.
Zmniejszony wolumen
Za tą poważną zmianą stoi prognozowane zmniejszenie zapotrzebowania na paliwa kopalne. Obecnie w Szwecji znajduje się nieco ponad 3000 stacji benzynowych. OSS przewiduje, że ich liczba ulegnie znacznemu zmniejszeniu z powodu zwiększonych wymogów prawnych, trudności z rentownością i przejścia na paliwa wolne od paliw kopalnych.
„Oczekuje się ich strukturalnej racjonalizacji, spowodowanej zwiększonymi wymogami prawnymi, trudnościami z rentownością i przejściem na paliwa wolne od paliw kopalnych,” wyjaśnia OSS.
„Katalizatorem nadchodzącej racjonalizacji strukturalnej jest właśnie stopniowe wycofywanie paliw kopalnych i związane z tym zmniejszenie wolumenów. Wraz ze zmniejszeniem wolumenów, mniej klientów będzie również odwiedzać stacje, co doprowadzi do zmniejszenia obrotów sklepów.”
1 000 stacji benzynowych zagrożonych
Według OSS, tak zwana racjonalizacja strukturalna może oznaczać zamknięcie jednej trzeciej stacji benzynowych w Szwecji. Ostrożne szacunki wskazują, że w ciągu dziesięciu lat około 1000 stacji benzynowych będzie zagrożonych zamknięciem, zwłaszcza na obszarach słabo zaludnionych i wiejskich. Wpływ takich zamknięć na wiele lokalnych społeczności jest poważny.
“Zbudowano ostatnią”
Przykładem trudności, z jakimi borykają się stacje benzynowe, jest sytuacja dużej stacji OKQ8 w Hagfors, która w czerwcu musiała ogłosić bankructwo. Thomas Andersson, dyrektor generalny lokalnego stowarzyszenia OK w Värmland, nie jest zaskoczony.
„Myślę, że w Szwecji wybudowano już ostatnią stację benzynową,” powiedział Värmlands Folkblad.
Ryzyko dla obszarów wiejskich
OSS zwraca uwagę na pewne ryzyko związane z zamykaniem stacji benzynowych na obszarach wiejskich. Kiedy zamykana jest ostatnia stacja w mieście, istnieje ryzyko, że inne firmy, takie jak branża turystyczna, również mocno ucierpią.
„Ma to wpływ nie tylko na mieszkańców, którzy będą mieli mniejszy dostęp do podstawowych usług, takich jak paliwo i usługi kurierskie, ale także na podmioty społeczne, którym trudniej będzie realizować swoje misje,” ostrzega OSS.
Zbliżająca się zielona transformacja stawia przed Szwecją poważne wyzwania, a przyszłość wielu stacji benzynowych jest niepewna. OSS apeluje o uwzględnienie tych wyzwań w planowaniu strategicznym, aby minimalizować negatywne skutki dla społeczności lokalnych.
- Nowe zasady dla właścicieli paneli słonecznych w Szwecji – koszty mogą wzrosnąć
- Coraz więcej osób w Szwecji traci prawo jazdy z nieoczekiwanych powodów
- Plantagen w kryzysie: Zamknięcia sklepów i upadłość fińskiego oddziału
- Wirus Marburg uznany za chorobę społecznie niebezpieczną w Szwecji
- Wirus Marburg: Jak się rozprzestrzenia i jakie niesie zagrożenia?