Region Sztokholm planuje rozszerzenie siatki połączeń autobusowych od połowy grudnia 2025 roku. Zmiany obejmą częstsze odjazdy, nowe trasy międzygminnych oraz lepszą obsługę nowych obszarów mieszkalnych i miejsc pracy. Celem jest zachęcenie większej liczby osób do korzystania z transportu publicznego zamiast samochodu.
„Liczba pasażerów transportu publicznego rośnie, ale tracimy udział w rynku na rzecz samochodów,” mówi Anton Fendert (Partia Zielonych – MP), radny regionalny ds. transportu. Według danych Svensk Kollektivtrafik (Szwedzkiego Związku Transportu Publicznego), w latach 2023-2024 udział transportu publicznego w rynku w regionie sztokholmskim spadł o 3%. Największy spadek (4%) odnotowano w regionie Blekinge. W regionach Dalarna, Norrbotten, Västmanland i Östergötland nie odnotowano zmian.
Planowane zmiany:
- Częstsze kursy: Zwiększenie częstotliwości kursowania metra (szczególnie na dalszych liniach) i pociągów podmiejskich (już od sierpnia 2025 r.).
- Nowe trasy regionalne: Uruchomienie nowych połączeń, w tym linii ekspresowych:
- Arninge – Vallentuna – Upplands Väsby
- Ursvik – Frösunda – Uniwersytet Techniczny (KTH)
- Lepsza obsługa nowych obszarów: Zwiększenie liczby połączeń autobusowych do rozwijających się obszarów mieszkalnych, m.in.:
- Ursvik (Sundbyberg)
- Kristineberg (Vallentuna)
- Jungfrusund (Ekerö)
- Steninge slottsby (Sigtuna)
- Slagsta strand (Botkyrka)
- Lepszy dojazd do miejsc pracy: Zwiększenie liczby połączeń autobusowych do wybranych miejsc pracy, np. Rosersberg i więzienie w Österåker.
- Więcej autobusów w centrum: Od kwietnia 2025 r. zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów miejskich, zwłaszcza linii 4, a także autobusów do Djurgården, gdzie zgłaszano problemy z przepełnieniem.
Krytyka opozycji
Opozycyjny radny regionalny Kristoffer Tamsons (Umiarkowana Partia Koalicyjna – M) krytykuje planowane zmiany, nazywając je „pluszowym plastrem na krwawiącą tętnicę”. Twierdzi, że jest to „obraza dla wszystkich, którzy stracili swój autobus”, i zarzuca Socjaldemokratom i Partii Zielonych znaczne ograniczenie transportu publicznego w przeszłości.
Propozycja zmian jest obecnie konsultowana z gminami regionu, które mają przedstawić swoje opinie.