Po latach dynamicznego wzrostu, rynek samochodów elektrycznych w Szwecji napotkał na pierwsze znaczące przeszkody. Dane opublikowane przez Statistics Sweden i Mobility Sweden pokazują, że tempo elektryfikacji znacznie spadło w 2023 roku, co budzi zaniepokojenie branży motoryzacyjnej.
W 2022 roku samochody elektryczne stanowiły 32 procent wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów, co było wynikiem prawie trzykrotnego wzrostu w ciągu dwóch lat. Jednak w 2023 roku, mimo niewielkiego wzrostu rejestracji nowych samochodów osobowych o 0,5 procent, udział samochodów akumulatorowych zwiększył się tylko marginalnie – z 56 procent w 2022 roku do nieco poniżej 60 procent.
Mattias Bergman, dyrektor generalny Mobility Sweden, wyraża swoje zaniepokojenie tym spowolnieniem, podkreślając, że jest to przerwanie pozytywnego trendu elektryfikacji. „Bardzo niepokojące jest to, że tempo elektryfikacji spadło w 2023 roku i oczekuje się, że po raz pierwszy spadnie,” mówi Bergman.
Sofia Linder, główna ekonomistka w Mobility Sweden, również wyraża obawę, wskazując na długoterminowy trend spadku prywatnego rynku samochodów elektrycznych. Organizacja wzywa teraz rząd do podjęcia działań mających na celu przywrócenie dynamiki na rynku elektryfikacji.
Rząd szwedzki stoi przed wyzwaniem zwiększenia tempa elektryfikacji, aby sprostać nowemu unijnemu pakietowi klimatycznemu Fit for 55, zgodnie z którym paliwa kopalne mają zostać wycofane do 2030 roku. Obecny cel Szwecji, zakładający zmniejszenie emisji w sektorze transportu o 70 procent do 2030 roku, może wymagać dostosowania, aby skupić się na elektryfikacji zamiast na redukcji emisji gazów cieplarnianych.
Profesor Johan Hassler, rządowy badacz celów klimatycznych, sugeruje zaostrzenie celów dla sektora transportu i skupienie się na szybkiej elektryfikacji. „Musimy stworzyć funkcjonujący ekosystem wokół sektora transportu,” mówi Hassler, podkreślając potrzebę przyspieszenia przejścia na elektromobilność.
W obliczu tych wyzwań, branża motoryzacyjna i eksperci wzywają do zdecydowanych działań politycznych, które umożliwią Szwecji utrzymanie liderstwa w elektryfikacji transportu i realizacji ambitnych celów klimatycznych.